سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آدمى با دمى که برآرد گامى به سوى مرگ بردارد . [نهج البلاغه]

وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری

Powerd by: Parsiblog ® team.
روباه ترکمنی(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 6:4 عصر )
روباه ترکمنی یا روباه «سر دُم سیاه» نژادی است که در ایران فقط در استان گلستان و در دشت ترکمن‌صحرا زیست می‌کند.
جثه این روباه، کوچک‌تر و دست و پای آن، بلندتر از روباه معمولی است و مشخصه اصلی آن دم نسبتا کوتاهی به شمار می‌رود که برخلاف سایر گونه‌ها، انتهای آن به زمین نمی‌رسد.
در روباه ترکمنی، رنگ موهای انتهایی دم برخلاف روباه معمولی و روباه سنی، قهوه‌ای تیره یا سیاه است.

روباه ترکمنی در فصل زمستان، موهایی بسیار بلند و به رنگ خاکستری متمایل به سفید دارد که این رنگ در تابستان، به رنگ نخودی مایل به قرمز و موها تغییر پیدا کرده و موهای آن نیز کوتاه می‌شود.

روباه ترکمنی شبگرد است و در روز، کمتر دیده می‌شود. این روباه نسبت به روباه‌های دیگر اجتماعی‌تر است به طوری که برخی از آنها به صورت گروهی در یک لانه هم زندگی می‌کنند و در مناطق خاصی نیز لانه‌های آنها به یکدیگر ارتباط دارد.

این روباه‌های کوچک‌تر معمولا در حفره‌هایی که توسط حیوانات دیگر مانند گورکن یا سنجاب کنده شده است، زندگی می‌کنند و در فصل زمستان، برای تهیه غذا، گروه‌های کوچک شکار تشکیل می‌دهند تا موفقیت شکار را افزایش دهند.

روباه ترکمنی می‌تواند در حالی که با حداکثر سرعت می‌دود، مسیر خود را تا 180درجه تغییر دهد و تعقیب‌کنندگان خود را به هر طرف بکشاند. روباه ترکمنی و روباه خاکستری آمریکایی، تنها گونه‌هایی هستند که قادرند در هنگام خطر، از درخت بالا بروند.

روباه ترکمنی در ایران فقط در نواحی ترکمن‌صحرا زندگی می‌کند و تاکنون وجود آن در گمیشان گزارش شده است. پراکندگی جهانی این روباه از آسیای مرکزی تا تبت یعنی در جنوب شرقی شوروی سابق، ترکمنستان، مغولستان، شمال منچوری، ترکمنستان چین، افغانستان و شمال شرقی ایران است.

زیستگاه این حیوان اغلب در زمین‌های باز، استپی، خشک بیابانی و نیمه بیابانی یا دارای درختچه بوده و از زندگی در سرزمین‌های جنگلی، مخصوصا جنگل‌های انبوه اجتناب می‌کند.

تغذیه روباه ترکمنی را معمولا جوندگان کوچک مانند خرگوش، موش، پرندگان و تخم آنها، خزندگان، قورباغه و حشرات تشکیل می‌دهد.

عجیب آنکه این روباه، شکارچی ماهری است که خارپشت‌ها را شکار می‌کند و معمولا در نزدیکی لانه‌اش می‌توان لاشه و پوست خارپشت‌ها را پیدا کرد.

زمان جفت‌گیری روباه ترکمنی در فصل زمستان (ماه‌های دی و اسفند) است. طول بارداری روباه ماده 49 تا 51 روز است که فاصله زمانی تولد نوزادان توسط حیوان ماده، صرف آماده‌کردن لانه می‌شود. در هر زایمان، روباه ترکمنی بین 2 تا 7 نوزاد با وزن 50 تا 80 گرم به دنیا می‌آورد.

نوزادان کوچک روباه ترکمنی تا پاییز و بهار سال بعد از تولد، نزد پدر و مادر خود می‌مانند و اواخر پاییز و با نزدیک‌شدن به فصل زمستان، از آنها جدا می‌شوند. آنها در یک‌سالگی بالغ و قادر به تولیدمثل هستند.
 



» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

کوکر شکم سیاه(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 6:3 عصر )

                                     

       مشخصات : 34سانتیمتر. نشانه ی تشخیص پرنده ی نر عبارتست از سر خاکستری مایل به نخودی ،سطح پشتی تقریبا"خاکستری با خال های نارنجی ، پوش پرهای بال و شاهپرهای ثانوی نارنجی رنگ ،گلوی بلوطی با لکه های سیاه در قسمت پایین گلو و سینه ی خاکستری مایل به صورتی با طوق سیاه سینه ای . پرنده ی ماده خاکی رنگ است ودر روی سر و سطح پشتی خال های فراوان دارد . گلویش زرد رنگ می باشد و سینه ی اخرایی رنگ آن پر از خالهای سیاه است که در قسمت پایین به یک طوق سیاه ختم میشود .

زیستگاه : در مناطق نیمه بیابانی و زمین های ناهموار سنگلاخ دیه می شود . روی زمین لانه می سازد

پراکندگی :بومی و فراوان است.
 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

مرغ جیرفتی (راسک و بلوچستان)(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 6:2 عصر )

                                       

       

 جیرفتی پرنده ای بومی در مناطق جنوب شرقی ایران , جنوب افغانستان , شمال غربی هندوستان و شمال عمان بوده در همان مناطق تولید مثل نیز می کند . طول بدن 30 سانتی متر است . هر دو جنس شبیه به هم بوده ولی نر کمب بزرگتر و دارای یک یا دو سیخک در پا است . دم در کناره ها بلوطی بوده و هنگام پرواز به وضوح دیده می شود. رنگ پشتی قهوه ای مایل به خاکستری با خطوط موج دار خرمایی نخودی است که در وسط هر یک از پرها نقش صلیب مانندی برنگ سفید دیده می شود . سطح شکمی پرنده نخودی کمرنگ با راه راه عرضی باریک به رنگ قهوه ای با نوار بالای چشم خرمایی رنگ و پاهای سرخ رنگ است . جوجه ها شبیه به هم بوده ولی رنگ بلوطی پیشانی و سیاهی اطراف گلو کمتر است .

زیستگاه :

زیستگاه این پرنده در دشتهای بوته زار با درختچه های پراکنده و بوته زارهای تنگ گز و فضاهای باز و خشک یا نیمه خشک و بستر رودخانه ها و ترجیحا در جوار اراضی زراعتی ناهموار و مناطق با پوشش بوته ای و درختان پراکنده , گزستان ها و بستر رودخانه ها و زمینهای کشاورزی است .

تغذیه :

جیرفتی ها عموما به صورت جفت یا جفت همراه با جوجه ها حرکت کرده و ضمن تغذیه از دانه ها , سر شاخه ها و سایر مواد غذایی گیاهی , به زمین نوک زده و از حشرات و نرم تنان استفاده می کنند.

هنگامی که این پرندگان بترسند , ابتدا سریعا راه رفته و در صورت نزدیک شدن خطر , به طور ناگهانی پرواز کرده و با بال زدن شدید خود را از خطر دور کرده و فورا به صورت بال باز پرواز کرده و خود را به زمین رسانده و تا رسیدن به محل امن بر روی زمین میدود.

آشیانه را در زیر بوته ها بشکلی مخفی و دور از دسترس روباه و شغال می سازد و در آن 4 تا 8 تخم به رنگ زرد کدر یا کرم رنگ می گذارد .

آوازخوانی جیرفتی به شکل مشخصی است یعنی نرها با صدای چیکادا چیکادا آواز را شروع کرده و بتریج صدا را بلند کرده و بشکلی زنگدار صدای چاکیتا چاکیتا را تکرار می کنند . ماده ها با صدای سی سی سی یاکیلا یاکیلا یاکیلا جواب داده و بعدا همراه نرها به صورت سی کا کوسکاکاکو یا کاتیلا و یا کی کی جو , سر و صدا و آوازخوانی می کنند. 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

هوبره(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 5:59 عصر )

                                   

هوبره‌ از پرندگان‌ بسیار‏‎ ‎زیبا و باشکوه‌ کویرهاست‌‏‎.طول‌ بدنش‌ از نوک‌منقار تا انتهای‌‏‎‎ دم‌ ، حداکثر به‌ 65 سانتی‌متر می‌رسد‏‎.نر و ماده‌‏‎ شبیه‌ هم‌ هستند ، ولی‌ نرها حدود 10‏‎‎ درصد از ماده‌ها بزرگتر‏‎ می‌باشند‏‎.هوبره‌ نر دارای‌ دمی‌ نسبتا بلند و بالهایی‌ باریک‌ در‏‎ ‎هنگام ‌پرواز است.‌‏‎ دو رشته‌ پرهای‌ زینتی‌‏‎ سیاه‌ و سفید در حاشیه‌ گردن‌ دارند ‏‎که‌‏‎
سیاهی‌‏‎ آنها در پشت‌ گردن‌ به‌ خوبی‌ مشخص است. زمینه‌ پر و بالشان‌ خاکی‌ رنگ‌ است ‌‏‎که ‌در زیر‏ ‎بالها کم‌ و بیش‌ سفید می‌شود. سر و تاجی‌ با رگه‌های ‌سیاه‌ و سفید بر زمینه‌ای ‌‏‎خاکی‌ رنگ‌‏‎ دارند و بالای‌ دمشان‌ خاکستری‌ ‎با رگه‌های‌ عرضی‌ تیره‌تر است‌‏‎. نرهای‌‏‎ نابالغ‌ شبیه ماده‌ به‌ نظر می‌رسند‏‎,اما پرهای‌ زینتی‌‏‎ حاشیه‌ گردن‌ ماده‌ها کمتر است.‌‏‎

هوبره‌ها سه‌ زیر گونه ‌به‌ قرار زیر دارند:

1_ ‌‏‎Chlamydotis undulata

2_‏‎Ch.‎ undulata fueraventurae undulata

که‌از زیرگونه‌ اولی‌ کوچکتر است‌ و در جزایر قناری زندگی‌ می‌کند.

3_‏‎Ch.‎ undulata macqueenii

که‌ در آسیا وجود دارد.‏‎ زیرگونه‌ اخیراز بقیه‌ زیرگونه‌ها بزرگتر است‌‏‎.

هوبره‌ای‌ که‌ در ایران ‌‏‎دیده‌ می‌شود ، از این‌ زیرگونه‌ می‌باشد.‏‎
 

زیستگاه :

هوبره‌ها درعرضهای‌ جغرافیایی‌ متوسط تا‏‎ پایین‌ و در نواحی ‌مدیترانه‌ای‌ ، استپی‌ ، و مناطق نیمه‌ بیابانی‌ و با نواحی‌ باز و بدون‌ پوشش‌ و یا پوششهای‌‏‎ بیابانی ‌‏‎ حداکثر بوته‌ای‌،دشتهای ‌خشک‌ که‌ پوشش‌ گیاهی‌ آنها ‎‏‏2 متر باشد و‏‎ (اغلب گز و تاغ‌‏‎) به‌ صورت‌ پراکنده‌ و در نواحی ‌دور افتاده‌ زندگی‌ می‌کنند‏‎.

تغذیه:‌‏‎

هوبره‌ پرنده‌ای‌ همه ‌چیزخوار است‌ و از بذرها ، دانه‌ها و شاخه‌های‌ نازک‌ ،برگ‌ و گل‌‏‎گیاهان‌استفاده‌ می‌کند.البته‌ جانورانی‌‏‎ ‏‎همچون‌ ملخ‌ ، آخوندک‌ ، سوسک‌ ، کرم‌ ، ‏‎عنکبوت‌ ، مورچه‌،مارمولک‌ و حتی‌ مار را نیز می‌خورد اما اغلب خوراکش‌ را برگ‌لگجی‌ ، کنار ، خارشتر ، دانه،میوه‌  گیاهان‌‏Allium، گندم‌ و جو و بعضی‌ ازدانه‌های‌ روغنی‌‏‎ که‌ بیشتر در دسترس‌ است‌ ، تشکیل‌ می‌دهد‏‎.

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

موش صحرایی(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 5:55 عصر )

                                                                   

         


این جونده کوچک به استثناء زمان کوتاهی که استراحت می کند بقیه اوقات را به طور دایم به دنبال غذا می گردد موش صحرایی در اطراف زمینهای قلمرو زندگیش با استفاده از راهروهای بلند در داخل زمین سفر می کند و حتی ممکن است تونلهای با عمق کم حفر کند این حیوانات چابک همچنین برای پیدا کردن غذایشان از بوته ها و درختان کوتاه بالا می روند موش صحرایی ماده در لانه های ساخته شده  که در زیر درختان و یا بوته ها  مسدود شده و یا در سوراخهای زیر زمینی زایمان می کند.

موش صحرایی در مناطق کویری ایران با پوشش گیاهی غنی به وفور یافت می شود و نقش بسیار محمی در تنظیم اکوسیستم دارد .  زمان فعالیت موش صحرایی در هنگام شب و پس از خنک شدن هوا می باشد .

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

کبک(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 5:54 عصر )

                                         

                                

پراکندگی:

14 گونه مختلف از این نوع پرنده تا کنون شناسایی شده است. زیستگاه طبیعی این پرنده از کوههای منطقه خاورمیانه و آسیا از شرق یونان و جنوب بلغارستان , آسیای صغیر تا منچوری چین گسترده است. کبک در آمریکای شمالی, هاوایی و نیوزیلند نیز از جمعیت خوبی برخوردار شده است.


زیستگاه طبیعی:

کبک را می توان در کویرها ,دامنه ها, کوه ها و صخره ها یافت.


مشخصات ظاهری:

وزن: از 510 تا 680 گرم با متوسط 595 گرم

نرها (با وزن 510 تا 800 گرم) کمی از ماده ها (با وزن 450 تا 680 گرم) از لحاظ طول و وزن بزرگترند. ترکیب پرها در هر دو جنس نر و ماده یکسان است. رنگ این پرنده قهوه ای مایل به خاکستری در بالا و زرد کمرنگ در قسمت شکم است. یک خط سیاه از قسمت جلوی سر آغاز شده و پس از عبور از چشمها و گردن, در قسمت بالای سینه تمام می شود و سر و سینه خاکستری پرنده را از قسمت سفید رنگ گلو جدا می کند. پهلوی پرنده با ترکیبی از رنگ سیاه و شاه بلوطی متمایل به سفید پوشانده شده و پرهای انتهایی بال, به رنگ شاه بلوطی هستند. نوک, لبه پلکها, ساق و پاهای کبک به رنگ صورتی تا قرمز سیر هستند. اگرچه هر دو جنس نر و ماده ممکن است دارای یک سیخک کوچک در قوزک پا باشند, ولی این معمولا از مشخصات جنس نر است. کبک های نابالغ کوچکتر هستند و به رنگ قهوه ای و خاکستری هستند. در زیستگاه طبیعی این پرنده, رنگ آن بسته به موقعیت جغرافیایی منطقه متغیر است. رنگ پرندگان مناطق خشک تر, بیشتر متمایل به خاکستری و سفید است.

تولید مثل:

جوجه های کبک

فواصل تولید مثل: کبک ها بسته به شرایط محیطی, یک مرتبه در سال تولید مثل می کنند.

فصل تولید مثل: از فروردین آغاز شده و بسته به منطقه جغرافیایی ممکن است تا اواخر تیر و اوایل مرداد نیز در مناطق سردسیر ادامه یابد.

تعداد تخم ها: از 7 تا 21 عدد

مدت زمان خوابیدن بر روی تخم ها: 24 روز به طور متوسط

کبک ها تک همسر هستند. نرها با نشان دادن تمایل خود به ماده با کج کردن سر و باز کردن بالها و نمایش آنها در اواخر اسفند اقدام به جفت گیری می کنند. هنگام خشکسالی و کمبود غذا, عمل تولید مثل ممکن است محدود به چند پرنده شود. نرها از ماده ها در مقابل نرهای دیگر محافظت می کنند.
آشیانه کبک از ساقه های ساده که گاهی با پر و خاشاک پوشانده می شود, در میان صخره ها و یا مناطق پر از بوته و خاشاک, تشکیل می گردد. یافتن آشیانه کبک ها مشکل است و به خوبی تحت مطالعه قرار نگرفته اند. تعداد تخم ها بسته به شرایط محیطی از 7 تا 21 عدد متغیر است. دوره خوابیدن روی تخم ها معمولا 24 روز است و این عمل معمولا وظیفه ماده است. از اواسط اردیبهشت تا اواسط مرداد, جوجه ها از تخم بیرون می آیند که بستگی به موفقیت تخم اول دارد. جوجه ها در هنگام بیرون آمدن از تخم, باهوش و توانا هستند و می توانند پس از چند هفته, پرواز کنند. پس از گذشت 12 هفته, جوجه ها بالغ می شوند. نرها معمولا تا زمان پرورش جوجه ها با خانواده می مانند, اگرچه بعضی از آنها پس از تخمگذاری ماده, خانواده را ترک و به نرهای دیگر ملحق می شوند. هنوز زمان زیادی تا شناختن کامل عادات تولید مثل کبک ها مانده است.مادر و شاید هم پدر, از جوجه ها مراقبت می کنند تا آنها مستقل گردند.

رفتار:

کبک ها در هنگام صبح و بعد از ظهر در روی زمین به چرا مشغولند. آنها مهاجرت نمی کنند و جابجایی های فصلی آنها فقط در ارتفاع است. پرواز کبک معمولا در هنگام احساس خطر انجام می شود و به مسافتهای کوتاه و در سراشیبی محدود است. هنگام عبور از ناهمواریهای سطح زمین, کبکها بر روی پاهای خود جست می کنند و ترجیح می دهند بدوند تا پرواز کنند. گروه اجتماعی اولیه از یک دسته کبک شامل تعداد گوناگونی از بالغ ها و جوجه هایشان تشکیل می شود و بزرگترین گروه ها را می توان در چشمه ها دید. گروههای بزرگتر در زمستان تشکیل می شوند. کبک ها در هنگام شب را زیر بوته ها و یا داخل صخره ها به سر می برند. نرها به طور فعال از قلمرو خود دفاع می کنند.

ارتباط و قوه ادراک:

کبک در حالتهای گوناگون, از صداهای مختلف استفاده می کند که به سه دسته تقسیم می شوند: هشداری, جنگی و جنسی. بیشترین صدایی که از کبک شنیده می شود با آوای chuck, chuck ,… است که از هر دو جنس نر و ماده بر می آید که به تدریج به آوای chukar, chukar ,… تبدیل میگردد و از فواصل دور قابل شنیدن است. از این رو نام کبک را Chukar Partridge گذاشته اند.

عادات غذایی:

کبک معمولا از گیاهان شامل علفها و دانه های آنها, برگ گیاهان و میوه بوته ها بر اساس فراوانی و دسترسی فصلی تغذیه می کنند.

غذاهای جانوری: حشرات

غذاهای گیاهی: گیلهان سبز, برگها, دانه ها, حبوبات و میوه ها

اهمیت منفی اقتصادی برای انسان:

کبک به پراکندگی و رشد علفهای هرزه کمک می کند. همچنین کبک مستعد ابتلا به بیماری های مرغی بوده و در مزارع پرورش این پرنده, می تواند آن را به انسان منقل کند.



اهمیت مثبت اقتصادی برای انسان:


کبک Chukar اولین پرنده ای قابل شکار است که در سال 1893 به آمریکای شمالی وارد شده و برای آژانس های شکار در این منطقه ایجاد درآمد کرده است. دشواری شکار این پرنده و وجود آن در دامنه ها و مناطق دوردست, شکار این پرنده را برای شکارچیان جذاب می کند. گوشت کبک نیز از طعم بسیار خوشمزه ای برخوردار است.

وضعیت بقا:

نسل کبک ها به صورت جهانی در معرض خطر نیست. در اکثر مناطق, جمعیت آنها ثابت بوده یا در حال افزایش است. با وجو این, با از بین رفتن زیستگاه های طبیعی و شکار بیش از حد, ممکن است بر جمعیت آنها موثر باشد. همچنین انتقال بیماری از مرغ های خانگی و یا بوقلمون ها, می تواند بر جمعیت آنها اثر گذارد.

رفتار کبک ها

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی نویسنده ی صاحب نام معاصر در مقاله ای که اصلا مربوط به زیست شناسی نیست، مطلب جالبی درباره ی رفتار کبک نوشته است. او از جمله نوشته است که: "...کبک یک هواشناس دقیق است و ضمناً قانون تنظیم خانواده را هم مراعات می کند، بدین معنی که در سال های خشکسالی و کم باران، تخم می گذارد ولی از روی تخم برمی خیزد _ و طبعاً تخم ها فاسد می شوند. زیرا می داند که جوجه ها در بهار خشک آن سال بدون دانه خواهند ماند، - بچه ناوردن، به از شش ماهه افکندن جنین..."
اگر این مطلب را به صورت سوال دربیاوریم، حتما سوالی خوب و تفسیری از آب در می آید. از آن سوال ها که عمق یادگیری را اندازه می گیرند.




» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

تیهو(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 5:52 عصر )

                                   

مشخصات: 23تا25سانتیمتر. بک ماکیان کوچک که ظاهرا" شبیه کبک کوچکی به نظر می آید. پرنده ی نرسطح پشتی قهوه ای مایل به خاکی با خطوط ریز موج دار خاکستری دارد . سطح شکمییش به طور کلی قهوه ای مایل به صورتی کمرنگ است و پهلوها در حدود شش نوار خیلی پهن به رنگ دارچینی پررنگ و سفید دارد . تارکش قهوه ای مایل به خاکی وگلو و جلو گردنش خاکستری است . نوار چشمی پهن و سفیدی داردکه در حد بالا و پایین آن خط سیاهی دیده میشود . پرهای کناری دمش خرمائی رنگ است . تفتوت پرنده ی نر با ماده این است که طرح مشخص سیاه و سفید صورت و پهلوها را ندارد. رفتارش شبیه کبک است و هنگام احساس خطر به جای پریدن ، می دود.

زیستگاه: مناطق بیابانی و نیمه بیابانی. تپه ماهور های سنگی و کم ارتفاع. ساحل رودخانه ها و جویبارهای مناطق خشک و زمینهای سنگلاخ را ترجیح میدهد. روی زمین آشیانه می سازد .


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

کفتار(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 5:51 عصر )

                             

                             

                                                کفتار در کویر مرنجاب

هر چند شکل این حیوان شبیه سگها می‌‌باشد، اما به خانواده گربه ها نزدیکتر است. کفتار های خالدار به شکل گروهی زندگی می‌کنند و از لاشخورهای حرفه‌ای مردار حیوانات می‌‌باشد.کفتارها از باقیمانده لاشه مردارهایی که توسط حیوانات دیگر شکار شده اند، تغذیه می‌‌کنند. آنها به طور عادی در طول شب فعالیت می‌کنند و در طول روز در لانه هایشان استراحت می‌‌کنند.

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

عقاب طلایی(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 5:49 عصر )

                                             

      این جانور در ایران در امتداد دو رشته کوه البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی سکونت دارد. ماده از نر بزرگ تر است و جز این تفاوتی ندارند. در 4 تا 5 سالگی بالغ می شود. عقاب طلایی نام خود را از پرهای طلایی و برنزی تاج، سر و پشت گردنش گرفته است. قهوه ای تیره است و از دور به سیاهی می زند. ساق یا چکمه ای و از هر دو طرف پوشیده از پر است. در هنگام پرواز بالها کمتر به بالا خم شده و تقریبا مسطح است. مناطق صخره ای، چشم اندازهای فراخ را به زمینهای هموار و مناطق جنگلی ترجیح می دهد. عقاب طلایی تنها با یک جفت دیده می شود و تک همسر است و احتمالا تا پایان عمر پیوند جفتها برقرار می ماند.

این جانور برای شکار استراتژیهای گوناگونی دارد. هرکدام قلمرویی به وسعت 90 کیلومتر دارند و می توانند طعمه ای به وزن 6/3 کیلوگرم را طی پرواز حمل کنند. سرعت متوسط عقاب طلایی 50 کیلومتر در ساعت ثبت شده است که می تواند در زمان شیرجه آن را به 320 برساند. این حیوان به طور متوسط روزانه 300 گرم گوشت می خورد که عمدتا از پستانداران تغذیه می کند و پرندگان انتخاب دوم آن است. چند لانه دارند که به طور چرخشی از آن استفاده می کنند و در شرایط لانه می توانند 3 متر قطر و 4 متر ارتفاع داشته باشند. معمولا 2 تخم می گذارند و تا 45 روز روی آنها می خوابند.

انواع عقاب جزء گونه‌های جانوری حمایت شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌ آید و زنده‌گیری و نگهداری آن ممنوع است و متخلفان از این قانون به پرداخت یک میلیون و 200 هزار تومان (12 میلیون ریال) جزای نقدی، جریمه خواهند شد.


عقاب طلایی در اساطیر

ابوریحان بیرونی می‌نویسد که عقاب بال گشوده را که پرچم ایرانیان بود بر سر نیزه بلندی در پیشاپیش سپاهیان می‌گرفتند. گزنفون تاریخ نویس یونانی می گوید: «پرچم ایرانیان عقابی بود از زر ناب که بر سر نیزه می‌افراشتند.» و در پیوند با به فال نیک گرفتن آن و اینکه نمادی از بهروزی و پیروزی بوده است، داستانی درباره‌ کوروش بزرگ نوشته است که هنگامی که وی با سپاهیان خود به جنگ آشور می‌رفت پدرش او را تا مرز کشور پارس همراهی کرد و در آنجا عقابی دید که پیشاپیش آنان در پرواز است. پدر کوروش آن را به فال نیک گرفت و با خود گفت که پسرش در این جنگ پیروز خواهد شد.

بر روی یک قطعه کاشی که در کاوشهای باستان شناسی در تخت جمشید یافت شده، نقش شاهینی با بالهای گشاده دیده می‌شود که در چنگال خود گویی را گرفته و گوی دیگری نیز بر سر دارد. به گمان پژوهشگران این عقاب بال گشوده نمادی از خداوند است که بر روی پرچم هخامنشیان نیز نقش می‌شده است. زیرا بیشتر تاریخ نویسان گذشته یادآوری کرده‌اند که بر پرچم ایران عقابی نقش بسته بوده است که آن را پیشاپیش سپاه می گرفتند، و این خود نمادی از پیروزی بوده است.

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

گربه شنی(یکشنبه 85 اسفند 13 ساعت 5:48 عصر )

                                          

                                              گربه شنی ایرانی

این گربه به گروه گربه های کوچک که شامل سیاه گوش Lynx کوگار می باشد، تعلق دارد. پوشش طرحدار بدن او استتار خوبی در زمینه محیط زندگی، (مثل جنگل و سنگریزه های روی تپه های شنی که نتیجه خرد شدن صخره ها می باشد)، برای او ایجاد می کند و او را قادر می سازد بدون آنکه شناخته شود به آرامی به شکارش نزدیک شود . گربه وحشی شکارچیان شبزی هستند  .

حواس بسیار قوی گربه های شنی آنها را جزو بهترین مؤثرترین پستانداران شکارچی کرده است.آنها قدرت شنیدن بسیار دقیق دارند و این به دلیل داشتن گوشهای بزرگ است که، آنها را قادر می سازد در هنگام نزدیک شدن، تعقیب کردن و حمله به شکار فاصله ها را بسیار دقیق محاسبه کنند.

 رنگ بدن گربه شنی آسیا از قهوه ای طلایی تا قرمز و قهوه ای مایل به خاکستری متغیر است. با این حال در بعضی مناطق پراکندگی اش نمونه هایی با طرح خالدار و رگه دار نیز یافته می شود. غیر از این شکل کاملاً سیاه آن نیز کمیاب نیست. تقریباً تمام گربه های شنی آسیا روی صورتشان علائمی از خطوط سیاه و سفید دارند. موهایش متراکم و زبر است و طولی متوسط دارد. سطح زیرین دمش سفید است و گمان می شود از آن برای علامت دادن استفاده می کند. نرها معمولاً از ماده ها درشت ترند. گربه شنی آسیا در مناطق کویری و گاهی مناطق صخره ای با چشم اندازهای باز به سر می برد . ماده ها در هر چرخه ۳۹ روزه ۶ روز فحل می شوند. آبستنی ۹۵ روز طول می کشد و پس از آن در حفره تنه درختان، شکاف میان سنگ ها یا سوراخ های درون زمین یک یا دو توله به دنیا می آورند که در هنگام تولد ۲۵۰ گرم وزن دارند. وزن بچه گربه ها ظرف سه هفته دو برابر و تا هفته ششم سه برابر می شود. از قرار معلوم هیچ فصل خاصی برای تولیدمثل آنها وجود ندارد وچنانچه بچه ها به هر دلیلی از بین بروند طی چهار ماه دوباره جانشین می شوند. گربه شنی نر در پرورش بچه ها نقش فعالی دارد. ماده ها در ۵/۱ تا ۲سالگی و نرها در ۲سالگی به بلوغ می رسند. درباره رفتار این گربه اطلاعات ناچیزی در دست است. عمدتاً شبگرد است و با آنکه روی زمین فعالیت می کند اما به خوبی می تواند از درخت بالا رود. گربه شنی فوق العاده درنده خو است اما در اسارت معلوم شده که این گربه بسیار رام و سربه راه است. در اسارت تا ۱۸ سال عمر می کند اما طول عمر آن در طبیعت معلوم نیست.
رژیم غذایی آن از خرگوش وحشی، پرندگان، مارمولک و جانوران کوچک تشکیل می شود. گزارش شده که گوسفند، بز و گوساله بوفالو را نیز شکار می کند. البته طعمه های بزرگتر را اغلب جفتی شکار می کنند.  تخریب زیستگاه در بیشتر گستره پراکندگی گربه شنی آسیا موجب افت جمعیتی آن شده است. به خاطر پوست، گوشت و استخوان هایش شکار و خرید و فروش می شود. نزدیک به ۲۰گونه  در باغ وحش های جهان نگهداری می شوند. .

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

   1   2      >

لیست کل یادداشت های وبلاگ
مواد و روش های کنترل فرسایش تپه
برداشت نی برای خمیر کاغذ : به حداقل رساندن فرسایش بادی
بیابان زایی و بیابان زدایی
شاحص های مهم بیابان زایی از منظر آب
دعوت به همکاری
بنام خالق طبیعت
[عناوین آرشیوشده]
 RSS 
 Atom 

بازدیدهای امروز: 64  بازدید
بازدیدهای دیروز: 1  بازدید
مجموع بازدیدها: 527861  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری
مدیر وبلاگ : مجتبی رجب پور و رضا نوروزی[347]
نویسندگان وبلاگ :
مجتبی رجب پور
مجتبی رجب پور (@)[0]


» پیوندهای روزانه «
» لینک دوستان من «
مقالات بیابان زایی
مرتع وآبخیزداری 84 دانشگاه زابل
معرفی گیاهان دارویی
عکس گیاهان
بیابان
لینکهای هیدرولوژی یاهو ( سایت خارجی )
آموزش arcview [1]
انجمن آبخیزداران امریکا (سایت خارجی )
آموزش سیستم اطلاعات جامع زمین و آب(ILWIS)
حوزه های آبخیز ایران
مجموعه قوانین و مقررات در منابع طبیعی
سازمان هوا شناسی
وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری
کمیته ملی سدهای بزرگ ایران
لینکهای آبخیزداری (سایت خارجی ) [1]
دانلود راهنمای سیستم موقعیت جهانی
دانلود راهنمای فارسی HEC-HMS
( دانلود )آشنائی با IDRISI
سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری
ابرارهای محاسبات انلاین ایران هیدرولوژی
مرجع کامل سدهای ایران
باغهای گیاهشناسی
اداره و مدیریت آبخیز داری (سایت خارجی)
گروه مدیریت آبخیز داری(سایت خارجی)
مهندسی مرتع وآبخیزداری دانشگاه یزد
مقالات مختلف زمین شناسی در انجمن زمین شناسان ایران
مراتع ،مجلات خارجی از جامعه مرتع داران
نقشه زمین لرزه ها(انگلیسی)
سنگهای دوران های مختلف زمین شناسی ایران
ویژگی های استان مازندران
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری،پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرا
موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه کشور
دانلود فایل نقشه زمین شناسی حوزه نهبندان برای پروژه مرتع 82
مقاله رفتارنگاری سد کرخه با استفاده از روش ابزار دقیق
شیراز بهشت ایران-گالری عکس شیراز
ورودی های 84 منابع طبیعی دانشگاه تهران
انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشگاه زابل
موسسه گیاهان دارویی زاگرس
سنجش از دور
شبکه علمی کشاورزی و منابع طبیعی ایران(بزرگترین شبکه علمی الکترون
منابع طبیعی تیران وکرون
» لوگوی دوستان من «

















» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
مرتعداری
مقاله مرتعداری
گیاه شناسی
گیاهان مرتعی
مقاله گیاهان مرتعی(انگلیسی pdf)
گیاهان دارویی
علف هرز
صحرا
کویر
گیاهان مناطق کویری
حیوانات مناطق کویری
بادهای مناطق کویری
منطقه خشک
بیابان
آبخیزداری
حوزه آبخیز
مقاله آبخیزداری
مقالات خارجی آبخیزداری
پروژه آبخیزداری
طراحی سد
سد خاکی
سد سنگ چین
سد سنگ و ساروج
سد کنترلی
سد خشکه چین
سد مصالح بنایی
سد سنگچین ملات دار
سد سنگریزه ای
سدهای زیر زمینی
فیلم های مربوط به سد سازی :(WMV)
کتاب توسعه پروژه های آبخیزداری هند
کتابی در مورد عملکرد و تدابیر مدیریتی حاشیه رودخانه
بند سنگی
بند سنگریزه ای
بند چوبی
بند چپری
بند گابیونی
طبقه بندی گالی ها
خندق
چکدم ها
بانکت
سیل
عکس انواع فرسایش
فرسایش بادی
فرسایش بادی (مقاله انگلیسی)
فرسایش خندقی
فرسایش ورقه ای ( سطحی)
فرسایش تونلی
فرسایش کناری
فرسایش شیاری
خاک شناسی
حفاظت خاک(englishمقاله)
حفاظت خاک
حفاظت خاک(فارسی)
بافت خاک
خشکسالی
سنجش از دور
رابطه دام ومرتع
احداث بادشکن زنده
. جنگلهای استوایی
آب زیرزمینی
سوالات کارشناسی ارشد
سوالات کارشناسی ارشد خاکهای خشک و نیمه خشک
سیستم اطلاعات جغرافیایی ( gis )
معرفی کتاب های تخصصی
روش بررسی پوشش گیاهی و خاک از طریق TASSELED CAP TRANSFORMATION (
آموزش ویندوز XP
ilwis وپردازش تصو یر
آموزش power point
آموزش word
آموزش Excel2000
نرم افزار سورفور
مقالات انگلیسی
جستجو در اینترنت
مقالات علمی تخصصی در پایه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
عکس های ماهواره ای
GPS
دشت کویر
جامعه شناسی
مقالات حفاظت خاک برای دانلود
شیب
چگونگی تدوین مقالات
arc gis
رابطه آبخیز و بیابان
ظرفیت مزرعه(English-pdf)
گسل
کلوت
چیزهای بی ربط
خاکهای آلی
معرفی رشته مرتع و آبخیزداری
پایا نامه محمدرضا اختصاصی
هیدرولوژی
چین ها
انواع سرریز ها(انگلیسی)
فاصله بین کاشت در گیاهان مختلف
مجموعه مقالات سمینارها و کنفرانس‌های داخلی
کتاب داده های فرسایش پذیری خاک در مدل جهانی WEPP
کتاب عملیات و راهبردهای کشت
سولات ارشد فرسایش خاک
» اشتراک در خبرنامه «
 
وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری
رتبه سنج گوگل وضعیت یاهو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:آدرس سایت فیلتر شده
:نوع فیلتر





فیلتر شکن