سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بردبارى و درنگ از یک شکم افتادند و هر دو از همت بلند زادند . [نهج البلاغه]

وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری

Powerd by: Parsiblog ® team.
GPS یا سیستم مکان یابی جهانی(جمعه 87 آذر 29 ساعت 2:28 عصر )
 سیستم مکان یابی جهانی
    

 

 

 

 

 

GPS چیست؟

GPS یا سیستم مکان یابی جهانی ،یک سیستم ناوگانی ماهواره است که از شبکه ای با 24 ماهواره ساخته شد و بوسیله ی سازمان دفاع آمریکا در مدار قرار گرفت. در ابتدا GPS  برای مصارف نظامی به کار گرفته می شد اما در 1980 ، دولت آمریکا این سیستم را برای استفاده های شخصی در نظر گرفت.GPS  درهر شرایط آب و هوایی و در هر جای دنیا ،در 24 ساعت شبانه روز قابل دسترسی است و هیچ حق اشتراک یا هزینه ای برای استفاده از GPS وجود ندارد.

 

 

GPS چگونه کار می کند؟

 

ماهواره های GPS در یک مدار معین، زمین را دو بار در روز دور می زنند و سیگنال های اطلاعاتی را به زمین ارسال می کنند. دریافت کننده GPS این اطلاعات را گرفته و برای محاسبه مکان دقیق کاربر از روش های هندسی استفاده می کند. در اصل دریافت کننده ی GPS زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت سیگنال مقایسه می کند. اختلاف زمان بازگو کننده ی میزان فاصله ی ماهواره از دریافت کننده ی GPS است. با اندازه گیری فاصله، از تعدادی چند از ماهواره ها ،دریافت کننده می تواند مکان کاربر را مشخص کرده و آن را روی نقشه ی الکترونیکی واحد نمایان کند.

یک دریافت کننده ی GPS با سیگنال هایی که از حداکثر سه ماهواره دریافت می کند، می تواند مسیر حرکت و مختصات دو بعدی (طول و عرض) مکان را محاسبه کند. با در نظر گرفتن چهار یا بیشتر ماهواره ، دریافت کننده می تواند مختصات سه بعدی (طول،عرض،ارتفاع) مکان کاربر را مشخص کند. زمانی که مکان کاربر مشخص شد ، GPS می تواند سایر اطلاعات نظیر:سرعت،مسیر،فاصله ی پیموده شده،فاصله تا مقصد،زمان طلوع و غروب خورشید و ... را محاسبه کند.

 

دقت GPS تا چه حد است؟

امروزه دریافت کننده های GPS دارای دقت بی نهایت بالایی هستند و این امر را مدیون طرح کانال چند گانه موازی هستیم. دریافت کننده های کانال 12 موازی گارمین به محض روشن شدن سرعت بالایی در برقراری رابطه با ماهواره دارد و این ارتباط به طور مستمر بر قرار است و حتی درختان انبوه و آسمان خراش های بلند مانع برقراری ارتباط نمی شوند.کارخانه های اتمسفریک و دیگر چشمه های ایجاد خطا، روی دقت دریافت کننده ی GPS تاثیر می گذلرند.  دریافت کننده های GPS گارمین دارای میانگین دقت 15 متر می با شند.دریافت کننده های GPS گارمین با قابلیت سیستم  افزایش عرض ناحیه دقت را با میانگین کمتر از 3 متر بهبود می بخشد. هیچ لوازم یدکی و یا حق الزحمه ای برای استفاده از سیستم افزایش عرض ناحیه احتیاج نیست.کاربران می توانند دقت را با کمک GPS تفاضلی  بهتر کنند. به این صورت که سیگنال های GPS را تقویت می کند و به میانگین 3تا 5 متر می رساند.گارد ساحلی آمریکا اغلب از سرویس تقویت کننده GPS تفاضلی استفاده می کند. این سیستم شامل شبکه ای از برج ها می باشد که سیگنال های GPS را دریافت کرده و سیگنالی تقویت شده به وسیله ی فرستنده های رادیویی ارسال می کنند. به منظور دریافت سیگنال های تقویت شده کاربران علاوه بر GPS به یک آنتن و دریافت کننده علایم گوناگون نیاز دارند.

 

سیستم ماهواره ای GPS :

 

24 ماهواره که بخش فضایی GPS را شامل می شوند در مداری با فاصله ی 12 هزار مایل از زمین قرار دارند. آنها پیوسته در حال حرکت بوده و در کمتر از 24 ساعت دو دور کامل می زنند. این ماهواره ها با سرعت تقریبی 7 هزار مایل در ساعت حرکت می کنند.

ماهواره های GPS به کمک انرژی خورشید کار می کنند. در زمان خورشید گرفتگی و زمانی که این انرژی وجود ندارد، آنها با بهره گیری از باطری های پشتیبان به کار خود ادامه می دهند.علاوه بر این، راکت های تقویت کننده ی کوچک به کمک ماهواره آمده و آن را در مسیر اصلی خود قرار می دهند.

در اینجا به حقایق جالبی در مورد ماهواره های GPS اشاره می کنیم:(البته ناو استار نامی است که سازمان دفاع آمریکا برای GPS انتخاب کرد.)

  • اولین ماهواره ی GPS در سال  1978 به سوی مدار خود روانه شد.
  • تمام 24 ماهواره در سال  1994 به راه افتادند.
  • کارایی هر ماهواره حدود 10 سال است و جایگزین ها دائما در حال ساخته شدن و قرار گرفتن در مدار خود می باشد.
  • وزن یک ماهواره GPS در حدود دو هزار پند ( 907 کیلوگرم) است و زمانی که صفحات خورشیدی آن باز می شود در حدود 17 فوت (8.18 متر) عرض دارد.
  • قدرت فرستنده ها تنها50 وات یا کمتر است.

 

سیگنال چیست؟

ماهواره های GPS دو سیگنال رادیویی کوتاه و قوی L1 و L2 را ارسال می کنند. GPS های شخصی L1 را با فرکانس 1575.42 مگا هرتز روی باند UHF دریافت می کنند. این سیگنال ها از میان ابر و گاز و پلاستیک عبور می کند اما از میان جامدات ، ساختمان ها و کوه ها نمی تواند عبور کند.یک سیگنال GPS  شامل سه بیت اطلاعات متفاوت است: یک کد تصادفی کاذب، اطلاعات زود گذر(یک روزه) و اطلاعات سالیانه.

  • کد تصادفی کاذب به سادگی یک کد ID است که ماهواره ای را که در حال ارسال اطلاعات می باشد را مشخص می کند. شما می توانید این عدد(کد) را هنگامی روی صفحه ماهواره واحد GPS گارمین خود ببینید که آن مشخص می کند کدام یک از ماهواره ها در حال دریافت کردن آن است.
  • اطلاعات زود گذر(یک روزه): مکانی را که هر ماهواره GPS در هر ساعتی باید داشته باشد را به دریافت کننده ی GPS نشان می دهد.این اطلاعات ارسال شده توسط هر ماهواره ، اطلاعات مداری مربوط به آن ماهواره و سایر ماهواره های واقع در سیستم را نشان می دهد.
  • اطلاعات سالیانه  که به وسیله هر ماهواره به طور پیوسته ارسال می شود شامل اطلاعات مهمی در رابطه با وضع ماهواره (سالم یا خراب بودن)، زمان و اطلاعات رایج است. این بخش از سیگنال برای مشخص کردن مکان بسیار ضروری است.

چشمه هایی که بر سیگنال های GPS‌ تاثیر گذاشته و باعث فاسد شدن (از بین رفتن) آنها شده و در نتیجه روی دقت و صحت اطلاعات تاثیر گذار است به قرار زیر می باشد:

  • تاخیرات تروپوسفر (پایین ترین بخش اتمسفر) و یونسفر (یون کره): سیگنال های ماهواره ای به هنگام عبور از اتمسفر کند می شوند. سیستم GPS از مدلی ساختگی استفاده می کند تا میانگین تاخیر را محاسبه و هر چند به طور جزیی این نوع خطا را اصلاح کند.
  • سیگنال های چند گانه:زمانی رخ می دهد که سیگنال های GPS قبل از رسیدن به دریافت کننده توسط ساختمان های بلند یا سطوح سنگی بزرگ، منعکس می شوند که این خود باعث افزایش زمان سفر و در نتیجه ایجاد خطا می گردد.
  • خطاهای زمانی دریافت کننده: ساعت یک دریافت کننده همانند ساعت های اتمی ماهواره های GPS دقیق نیست بنابراین خطای زیادی از لحاظ وقت و زمان ممکن است پیش آید.
  • خطاهای مداری : اطلاعات یک روزه ممکن است که مکان نادرستی از ماهواره را گزارش دهد که باعث ایجاد خطا می شود.
  • تعدادی از ماهواره های قابل رویت ،ساختمان ها، ترن،موانع الکترونیکی و حتی بعضی اوقات درختان انبوه می توانند سدی در برابر سیگنال ها شوند که منجر به ایجاد خطا شده و یا مکان یابی غیر ممکن می گردد.
  • هندسه ماهواره ها: اشاره به موقعیت نسبی ماهواره ها در هر زمانی دارد. یک مثال که در مورد هندسه ماهواره ها وجود دارد زمانی است که ماهواره ها در زاویه های عریض در ارتباط با هم قرار دارند. زمانی که ماهواره ها روی یک خط و یا گروهی کوچک قرار دارند هندسه ضعیفی را ایجاد می کنند.
  • فساد عمدی سیگنال ماهواره: قابلیت استفاده از ماهواره های برگزیده (که به مخفف SA گفته می شود) که یک فساد عمدی در سیگنال ها است ، زمانی به وسیله ی سازمان دفاع آمریکا وضع شد. SA برای این در نظر گرفته شده است تا دشمن نظامی نتواند سیگنال های  فوق العاده دقیق GPS استفاده کند.دولت  آمریکا SA را در  ماه مه 2000 قطع کرد تا دقت دریافت کننده های GPS های شخصی را افزایش دهد.

» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

عملکرد GPS(سه شنبه 86 مرداد 9 ساعت 11:49 صبح )

 آیا تاکنون فکر کردید که GPS چگونه موقعیت جغرافیایی و ارتفاع  یک نقطهرا تعیین میکند  و دقت GPS به چه عواملی بستگی دارد ؟

تعیین موقعیت با استفاده از سیگنال های رادیویی نیاز به اندازه گیری اختلاف زمان سیگنالهایی دارد که از مکان های معینی می آیند . دو برج رادیویی ، یکی در شرق و یکی در غربرا فرض کنید . همچنین  فرض کنید  که شما به عنوان گیرنده این امواج در وسط این دو برجایستاده اید . سیگنال های رادیویی از هر دو برج دقیقا به طور هم زمان و با سرعت یکسال ارسال میشوند . گیرنده ای که در وسط دو برج قرار دارد( گیرنده شما ) ، اولین سیگنالی را که وارد میشود و مدت زمان را تا ورود دومین سیگنال ثبت میکند .

فرض کنید که سیگنال غربی قبل از سیگنال شرقی به گیرنده شما برسد . اگر اپراتور موقعیتهای دقیق دو برج رادیویی ، سرعت امواج رادیویی و اختلاف زمان بین دو سیگنال را بداند ،میتواند یک موقعیت یک بعدی را محاسبه کند . شما میتوانید جایگاه خود را بر روی خط بین دو برج رادیویی شناسایی کنید . اطلاعات یک موقعیت به صورت یک بعدی کافی نیست .چنانچه ۳ برج رادویی مورد استفاده قرار گیرد یک تعیین موقعیت دو بعدی را میتوان انجام داد و در نتیجه شما میتوانید طول و عرض جغرافیایی آن نقطه را محاسبه کنید . سیستم تعیین موقعیت جهانی GPS بر اساس اصولی مشابه کار میکند . در حقیقت ماهواره ها جایگزین برج های رادیویی شدند ، که در مدار

۲00، ۲۰  کیلومتری زمین قرار دارند .

GPS در سال ۱۹۶۰ زیر نظر نیروی هوایی ایالات متحده شکل گرفت . در سال ۱۹۷۴ سایر شاخه های سرویس نظامی به آن پیوست و یه ناواستار ( NAVSTAR) تغییر نام  یافت . ولی GPS همچنان بر جا ماند . در سال 1995 این سیستم بطور کامل عملیاتی قلمداد گردید  و با هزینه 10 میلیون دلار رو به تکامل گذار .24 ماهواره که هر 12 ساعت کره زمین را دور میزنند ، جهان را کاملا پوشش میدهند . در سال 1972 آزمایش های انجام شده نشان داد که بدترین مورد دقت این سیستم 15 متر و بهترین  مورد دقت 1 متر بوده است . در مورد دقت این سیستم ، نوعی نگرانی اشاره براین داشت که ممکن است دشمنان ایالات متحده این سیستم را بر  علیه آن به کار برند . لذا دو نوع دقت به صورت کاربران مجاز ( نظامی) و غیر مجاز ( شخصی ) به اجرا در آمد.

گیرنده های نظامی نسبت به گیرنده های شخصی دقت بیشتری دارند ( 1 متر ) . دقت گیرنده های شخصی بر حسب دسترسی موردی بین 15 متر تا 100 متر فرق میکند . هر ماهواره سیگنالی را میفرستد که شامل کد های دقیق (P) ، کد های دستیابی غیر دقیق  (  CA) و  اطلاعات وضعیت ماهواره است . شبیه همه ناوبری های رادیویی ، همه ماهواره ها سیگنال های خود را دقیقا همزمان میفرستند تا کاربر بتواند اختلاف زمان سیگنال های ورودی را اندازه گیری کند . زمان سیستم ماهواره ای ، زمان GPS نامیده میشود . زمان به گیرنده کاربر میرسد . دو گیرنده در هر نقطه ای از جهان که باشند ، زمان یکسانی را  با اختلافی کمتر از میلی ثانیه خواهند داشت . زمان GPS دقت زیادی دارد. زیرا هر ماهواره درون  خود از ساعت اتمی دقیقی بهره میبرد .
همچنین گیرنده باید از موقعیت  و مسیر ماهواره ها آگاه باشد .لذا فهرستی از موقعیت ماهواره ها ارسال میشو د .برای اولین بار که گیرنده شروع به کار میکند، 15 دقیقه وقت لازم است تا یک نقطه ثابت را به دست آورد . زیرا ابتدا اطلاعات مربوط به موقعیت ماهواره ها را بارگذاری میکند . سایت های کنترل زمینی مسیر ماهواره را ردیابی میکنند و اطلاعات
دقیق ماهواره ها را نگهداری می نمایند .
هر ماهواره کد های منحصر به فرد ، یعنی کدهای P  و CA را در اختیار دارد . بنابراین گیرنده میتواند ماهواره ها را از یکدیگر تشخیص دهد . کدهای P پیچیده تر از کد های CA هستند و فقط کاربران  نظامی ( ایالات متحده ) میتوانند آنها را شناسایی کنند . زیرا گیرنده های آنها برای مقایسه سیگنالهای ورودی ، ارزش کدهای P  را در حافظه نگه میدارند و اختلاف زمانی بین کدهای  P  با دقت بیشتری نسبت به کد های CA اندزه گیر میشوند و در نتیجه گیرنده های نظامی با دقت بیشتری نسبت به گبرنده های شخصی اندازه گیری ها را
انجام میدهند .
گیرنده های شخصی تفاوت های زمانی بین ورودی کدهای CA را اندازه گیری میکنند و درنتیجه  از دقتی در حدود 15 متر بهره مند هستند . اگر سیگنالهای رادیویی دقیقا همزمان فرستاده  نشوند ، گیرنده نمیتواند به طور دقیق موقعیت را محاسبه کند . در نتیجه به طور عمدی تغییراتی در زمان رسیدن سیگنالها انجام میکیرد تا کاربران شخصی  دقت
زیادی نداشته باشند .
منبع خطای دیگری وجود دارد که بر روی فرکانس سیگنال گیرنده های شخصی تاثیر میگذارد  که دخالت یونسفر نامیده می شود . زمانی که یک سیگنال رادیویی از بین الکترون های آزاد یونوسفر عبور میکند ، تاخیر اندکی به وجود میاید.این مشکل در مورد گیرنده های گران قیمت تا حد زیادی بر طرف شده است .


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

GPS چیست؟(یکشنبه 86 تیر 17 ساعت 12:22 عصر )
 

                                        GPS چیست؟

چند روز پیش داشتم مجله دو ماه نامه اینترنت سال پنجم .شماره ۲۵ رو میخوندم .  در این

مجله  مطلب بسیار خوب و جامعی درباره آشنایی با GPS  نوشته شده که بد نیست شما

هم  بخونید . قبل از خوندن مطلب این رو بگم که تعاریف زیادی درباره GPS  دیدم و گاهی از

تصور دانشجویان و حتی اساتید از GPS  تعجب میکنم . چرا که برخی GPS  رو به عنوان

وسیله یا دستگاه شخصی که شبیه به مبایل است توصیف میکنند .در صورتیکه این

وسیله بخشی از GPS  رو شامل میشه . پس اشتباه نکنید .

GPS  مخفف GLOBAL POSITIONING SYSTEM نام یک سیستم موقعیت یاب جهانی

 است .

علاوه بر GPS  سیستم های موقعیت یاب دیگری نیز در حهان وجود دارد . نظیر GLONASS و

گالیله .

GPS  سیستمی است که در ابتدا توسط وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و فقط به منظور

 اهداف  نظامی راه اندازی شد . اما بیل کلینتون رییس جمهور آمریکا در سال ۱۹۹۶ تصمیم

گرفت که این سیستم را برای استفاده در مصارف غیر نظامی نیز آزاد اعلام کند و علی رغم

 مخارج بسیار  سنگین آن . آن را به طور رایگان در اختیار عموم قرار دهد .البته چند سال طول

 کشید که این سیستم به طور فنی قابل پیاده سازی باشد .

شاید اولین قدم اساسی در شکل گیری GPS  در قالب کنونی آن در سال ۱۹۷۸ با پرتاب اولین

ماهواره GPS  به فضا برداشته شد . هفت سال بعد این کشور ۱۰ ماهواره آزمایشی دیگر به

ماهواره های مدار زمین اضافه کرد و در نهایت در ژانویه ۱۹۹۴ تعداد ۲۴ ماهواره حول مدار

 زمین قرار گرفت .

این سیستم در حال حاضر کاملترین سیستم موقعیت یاب جهانی است . و سیستم های

GLONASSو گالیله که به ترتیب متعلق به روسیه و اتحادیه اروپاست هنوز در حال تکمیل

شدن میباشد .

                                                   اجزا GPS :

GPS شامل سه جز اساسی است :

۱- ایستگاه زمینی : وظیفه کنترل کل سیستم اعم از ماهواره و گیرنده را به عهده دارند .

۲- ماهواره ها : حداقل ۲۴ ماهواره در مدار زمین قرار داده شده که هر کدام در طول ۲۴

ساعت با دقت بسیار بالایی دو بار دور زمین میگردند و در سیستم GPS  وظیفه مکان یابی را

 به عهده دارند .

۳- گیرنده ها : دستگاه های قابل حمل توسط کاربران که به وسیله آن میتوانند موقعیت

 خود را به دست آورند .

                                          نحوه کار GPS :

ماهواره های سیستم GPS که همواره تمامی نقاط زمین را تحت پوشش خود دارند به طور

دائم در حال ارسال سیگنال به سمت زمین هستند .

گیرنده های روی زمین در هر لحظه و بسته به موقعیت خود باید حداقل توانایی دریافت سیگنال

از ۳ ماهواره را داشته باشند تا بتوانند طول و عرض جغرافیایی را محاسبه کنند . اگر تعداد

 ماهواره های پوشش دهنده به ۴ عدد برسد آنگاه توانایی محاسبه بعد سوم یا ارتفاع نیز وجود

خواهد داشت . ایستگاه های زمینی وظیفه اصلاح اطلاعات ماهواره در مورد موقعیت خود را

 دارند . بدین ترتیب که هر ماهواره به طور مداوم موقعیت خود در فضا را برای ایستگاه های

زمینی و گیرنده ها ارسال میکنند و در صورتی که اشتباهی در این ارقام وجود داشته باشد

 ایستگاه های زمینی وظیفه اصلاح آن را به عهده دارند .

گیرنده های زمینی با توجه به اینکه همواره اطلاعات مربوط به حداقل ۳ ماهواره را دریافت

 میدارند میتوانند  به فرآیندی به نام سه گوشه سازی Trilateration  موقعیت جغرافیایی

خود بر روی زمین را محاسبه کنند .

دقت GPS به قدرت گیرنده زمینی در دریافت اطلاعات از ماهواره ها بستگی دارد . به این

 ترتیب که هر چه گیرنده تواناییدریافت سیگنال از ماهواره های بیشتری را داشته باشد 

میتواند  به دقت  بیشتری نسبت به تعیین محل خود اقدام کند .

گیرنده های معمولی GPS معمولا دارای دقتی درحدود ۵۰ تا ۱۰۰ متر  هستند و دقت انواع

پیشرفته آن تا کمتر از یک متر هم  میرسد .


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های وبلاگ
مواد و روش های کنترل فرسایش تپه
برداشت نی برای خمیر کاغذ : به حداقل رساندن فرسایش بادی
بیابان زایی و بیابان زدایی
شاحص های مهم بیابان زایی از منظر آب
دعوت به همکاری
بنام خالق طبیعت
[عناوین آرشیوشده]
 RSS 
 Atom 

بازدیدهای امروز: 42  بازدید
بازدیدهای دیروز: 1  بازدید
مجموع بازدیدها: 527839  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری
مدیر وبلاگ : مجتبی رجب پور و رضا نوروزی[347]
نویسندگان وبلاگ :
مجتبی رجب پور
مجتبی رجب پور (@)[0]


» پیوندهای روزانه «
» لینک دوستان من «
مقالات بیابان زایی
مرتع وآبخیزداری 84 دانشگاه زابل
معرفی گیاهان دارویی
عکس گیاهان
بیابان
لینکهای هیدرولوژی یاهو ( سایت خارجی )
آموزش arcview [1]
انجمن آبخیزداران امریکا (سایت خارجی )
آموزش سیستم اطلاعات جامع زمین و آب(ILWIS)
حوزه های آبخیز ایران
مجموعه قوانین و مقررات در منابع طبیعی
سازمان هوا شناسی
وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری
کمیته ملی سدهای بزرگ ایران
لینکهای آبخیزداری (سایت خارجی ) [1]
دانلود راهنمای سیستم موقعیت جهانی
دانلود راهنمای فارسی HEC-HMS
( دانلود )آشنائی با IDRISI
سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری
ابرارهای محاسبات انلاین ایران هیدرولوژی
مرجع کامل سدهای ایران
باغهای گیاهشناسی
اداره و مدیریت آبخیز داری (سایت خارجی)
گروه مدیریت آبخیز داری(سایت خارجی)
مهندسی مرتع وآبخیزداری دانشگاه یزد
مقالات مختلف زمین شناسی در انجمن زمین شناسان ایران
مراتع ،مجلات خارجی از جامعه مرتع داران
نقشه زمین لرزه ها(انگلیسی)
سنگهای دوران های مختلف زمین شناسی ایران
ویژگی های استان مازندران
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری،پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرا
موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه کشور
دانلود فایل نقشه زمین شناسی حوزه نهبندان برای پروژه مرتع 82
مقاله رفتارنگاری سد کرخه با استفاده از روش ابزار دقیق
شیراز بهشت ایران-گالری عکس شیراز
ورودی های 84 منابع طبیعی دانشگاه تهران
انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشگاه زابل
موسسه گیاهان دارویی زاگرس
سنجش از دور
شبکه علمی کشاورزی و منابع طبیعی ایران(بزرگترین شبکه علمی الکترون
منابع طبیعی تیران وکرون
» لوگوی دوستان من «

















» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
مرتعداری
مقاله مرتعداری
گیاه شناسی
گیاهان مرتعی
مقاله گیاهان مرتعی(انگلیسی pdf)
گیاهان دارویی
علف هرز
صحرا
کویر
گیاهان مناطق کویری
حیوانات مناطق کویری
بادهای مناطق کویری
منطقه خشک
بیابان
آبخیزداری
حوزه آبخیز
مقاله آبخیزداری
مقالات خارجی آبخیزداری
پروژه آبخیزداری
طراحی سد
سد خاکی
سد سنگ چین
سد سنگ و ساروج
سد کنترلی
سد خشکه چین
سد مصالح بنایی
سد سنگچین ملات دار
سد سنگریزه ای
سدهای زیر زمینی
فیلم های مربوط به سد سازی :(WMV)
کتاب توسعه پروژه های آبخیزداری هند
کتابی در مورد عملکرد و تدابیر مدیریتی حاشیه رودخانه
بند سنگی
بند سنگریزه ای
بند چوبی
بند چپری
بند گابیونی
طبقه بندی گالی ها
خندق
چکدم ها
بانکت
سیل
عکس انواع فرسایش
فرسایش بادی
فرسایش بادی (مقاله انگلیسی)
فرسایش خندقی
فرسایش ورقه ای ( سطحی)
فرسایش تونلی
فرسایش کناری
فرسایش شیاری
خاک شناسی
حفاظت خاک(englishمقاله)
حفاظت خاک
حفاظت خاک(فارسی)
بافت خاک
خشکسالی
سنجش از دور
رابطه دام ومرتع
احداث بادشکن زنده
. جنگلهای استوایی
آب زیرزمینی
سوالات کارشناسی ارشد
سوالات کارشناسی ارشد خاکهای خشک و نیمه خشک
سیستم اطلاعات جغرافیایی ( gis )
معرفی کتاب های تخصصی
روش بررسی پوشش گیاهی و خاک از طریق TASSELED CAP TRANSFORMATION (
آموزش ویندوز XP
ilwis وپردازش تصو یر
آموزش power point
آموزش word
آموزش Excel2000
نرم افزار سورفور
مقالات انگلیسی
جستجو در اینترنت
مقالات علمی تخصصی در پایه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
عکس های ماهواره ای
GPS
دشت کویر
جامعه شناسی
مقالات حفاظت خاک برای دانلود
شیب
چگونگی تدوین مقالات
arc gis
رابطه آبخیز و بیابان
ظرفیت مزرعه(English-pdf)
گسل
کلوت
چیزهای بی ربط
خاکهای آلی
معرفی رشته مرتع و آبخیزداری
پایا نامه محمدرضا اختصاصی
هیدرولوژی
چین ها
انواع سرریز ها(انگلیسی)
فاصله بین کاشت در گیاهان مختلف
مجموعه مقالات سمینارها و کنفرانس‌های داخلی
کتاب داده های فرسایش پذیری خاک در مدل جهانی WEPP
کتاب عملیات و راهبردهای کشت
سولات ارشد فرسایش خاک
» اشتراک در خبرنامه «
 
وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری
رتبه سنج گوگل وضعیت یاهو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:آدرس سایت فیلتر شده
:نوع فیلتر





فیلتر شکن