سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند آن را دوایی قرار داد که با آن دردی و نوری که با آن ظلمتی نیست [امام علی علیه السلام ـ در توصیف قرآن ـ]

وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری

Powerd by: Parsiblog ® team.
امسال کویرنشینان هم برف دیدند(جمعه 87 فروردین 2 ساعت 3:0 صبح )

کویر مرکزی و مرنجاب توده‌های بزرگ یخ وبرف را در دمای 30درجه بالای صفر تجربه کرد

 

جاذبه‌های گردشگری:طبیعت‌گردهای کویر مرکزی و مرنجاب در دمای 30درجه بالای صفر توده‌های بزرگ یخ و برف را دیدند
وجود برف در تپه‌های شنی اتفاق نادری است که در طول دهه‌های متمادی گاه به صورت نادر و گذرا دیده شده است. در سال جاری نیز علی‌رغم افزایش دمای مناطق کویری گروهی از طبیعت‌گردان توانستند در دو نقطه مختلف توده‌های بزرگ برف و یخ را ببینند. گروه کویرنوردی حامیان کویر نیز این پدیده را در گرمترین ساعات روز در کویر مرکزی مشاهده کردند
حمیدرضا بریری طبیعت‌گردی که به اغلب کویرهای ایران سفر کرده، وجود این پدیده را یکی از شگفتی‌‌های ایران می‌داند. وی در این باره می‌گوید:« توده بزرگ برف در نزدیک چشمه قیلوله به قدری سرد بود که از تمام خاشاکهای اطراف این توده قندیلهای یخ آویزان شده بود.»
بریری و گروهی که دور دریاچه نمک را به مدت دو روز طی کردند در تمام این سفر دیگر این پدیده را مشاهده نکردند
وجود برف در کویر از پدیده‌ای نادر است که امسال علاوه بر طبیعت‌گردها مردم کویرنشین را نیز شادمان کرده است. سال 84از نادر سالهایی است که مردم کویرنشین توانستند بارش برف را در ساعات کوتاهی تجربه کنند
تهران – میراث خبر


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

کویر لوت(دوشنبه 85 اسفند 14 ساعت 4:29 عصر )

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

 

کویر لوت در کویری است در منطقه جنوب شرقی ایران. این کویر در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد. هسته آن گرمترین نقطه کره زمین است.

 

  واژه کویرلوت

اصطلات جغرافیایی که تاکنون به این خطه پهناور نسبت داده شده است عبارت‌اند از: چاله لوت (چاله لوت در کتاب ژئومرفولوژی کاربردی –بیابان – فرسایش بیابانی – دکتر حسن احمدی معادل پلایا Playa یک واژه اسپانیائی است گرفته شده و به معنی حوضه مرکزی و یا به عنوان چاله داخلی مورد استفاده دارد)، دشت لوت، کویر لوت، بیابان لوت و .... ولی واژه «دشت لوت» در برگیرنده تمامی واژه‌های دیگر است.

 موقعیت و شاخص‌های کلی دشت لوت

  • دشت لوت محدوده‌ای است بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان
  • دشت لوت بین دو گسل نهبندان در شرق و نای بند در غرب قرار دارد.
  • حد شمالی آن در حد مدار 32 درجه و حد جنوبی در حد مدار 28 درجه .است
  • وسعت حوضه آبگیر دشت لوت، حدود 175 هزار کیلومتر مربع (یک دهم مساحت کشور)
  • طول آن از شمال به جنوب حدود 900 کیلومتر و غرب به شرق حدود 300 کیلومتر است
  • پست‌ترین نقطه دشت لوت 190 متر از سطح دریا است(لوت مرکزی)
  • دشت لوت جایگاه رخداد زمین لرزه‌های بزرگ و مهمی بوده است
  • در پای کوه‌های مشرف به کویر بزرگ لوت آثاری از سکونت انسان از هزاره چهارم پیش ز میلاد مسیح مشاهده شده (ماخذ شماره 2)
  • بزرگ‌ترین ناحیه جمعیتی دشت لوت «شهداد» که در گذشته‌های دور به آن خبیص می‌‌گفتند.
  • دره سیرچ و ناحیه مسکونی آن به همین نام یکی از زیباترین چشم اندازهای سر سبز حاشیه این دشت اسرار آمیز است.


 پدیده‌های جالب

اشکال شگفت انگیز دشت لوت در واحدهای جغرافیایی آن

دشت لوت نمایشگاهی طبیعی از شگفت انگیزترین عوارض بیابانی دنیا است نظیر:

  • بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان.. منطقه کلوتها از دور به خرابه‌های شهری بزرگ می‌‌ماند که توصیف‌های گونان از آن شده است نظیر: شهر خیالی و یا شهر لوت
  • مرتفع‌ترین هرمهای ماسه‌ای دنیا در لوت است. مرتفع‌ترین هرم‌های شناخته شده دنیا حداکثر 300 متر ارتفاع دارند (لیبی) اما در لوت ارتفاع برخی هرم‌ها گاه به 480 متر هم می‌‌رسد.
  • 40 مخروط آتشفشان کواترنر در سطح دشت لوت وجود دارد .
  • پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوده‌ای روشن تا خاکستری و سیاه نظیر «گدار باروت» که چون خاک آن سیاه و شبیه باروت است به این نام حوانده می‌شود
  • دشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله چاله نظیر «گندم بریان»
  • پهنه‌های شنی مواج
  • بزرگ‌ترین نبکاهای جهان تپه‌های شنی پوشیده از گیاه (نبکا‌ها) که یکی از شگفتی‌های همزیستی خاک و آب و گیاه است. این نبکاها به گلدان بیابان نیز نامیده شده‌اند.
  • مرتفع‌ترین ربدوها ((Rebdou (ربدو‌ها مشابه نبکاها با ابعاد بزرگ‌تر شکل‌های پیچیده‌تر در لوت غربی می‌‌باشند.)
  • پهنه‌هایی به شکل چندضلعی‌های متعدد که حاصل قشر نمکی ضخیم و تبخیر شدید سطح زمین است
  • کویر پاشتری، سطح این نوع زمین‌ها اینطور بنظر می‌‌رسد که پس از بارنگی زیاد خیس شده و تعدادی شتر روی آن راه رفته اند.
  • هامادا Hammada دشت‌هایی از ریگ، شن و پوشیده از خاک‌های ریگی که فاقد گیاه است

 واحدهای جغرافیایی

دشت لوت به سه واحد جغرافیایی تقسیم شده است:

یک – لوت شمالی :

از عناصر ریگ، شن و ماسه تشکیل شده است و حد جنوبی آن را بریدگیهای نا منظم مشرف به چاله «رود شور بیرجند» تشکیل می‌‌دهد. ناهمواری‌های ماسه‌ای به شکل سفره‌های ماسه‌ای در آن وجود دارد.

دو – لوت مرکزی

شگفت انگیزترین قسمت دشت لوت است. در قسمت‌های شرقی لوت مرکزی تپه‌ها و توده‌های عظیم و بهم پیوسته ماسه‌ای قرار گرفته و سطح قابل توجهی از لوت را به عرض متوسط 52 کیلومتر وطول متوسط 162 کیلومتر در لوت پوشانده است.

بخشی از ناهمواری‌های لوت مرکزی دارای پوشش گیاهی بوده و بخش غربی آن فاقد پوشش گیاهی است.

از نظر زمین‌ریخت‌شناسی لوت مرکزی به سه منطقه اصلی (از غرب به شرق) تقسیم شده است (ماخذ شماره 4)

الف –دشت سر Pediment

به عرض 5 تا 10 کیلومتر به صورت نواری سطح آن را ماسه و لای(silt)و نمک پوشانده است(جنوب شهداد)

ب- کلوت ها

کلوت ها(کلوت اصطلاح محلی است) به خندق‌های بسیار عظیم که حاصل فرسایش آبی و بادی است به عنوان پدیده‌ای بی نظیر در دنیا شناخته شده است .

«رود شور» در مرطوب کردن دیواره این کلوت‌ها اثر کافی داشته و فرسایش‌های آنها را تسهیل کرده است

منطقه کلوت‌های در 43 کیلومتری شهداد (24 کیلومتری ده سیف) قرار دارد و در مساحتی به عرض متوسط 80 کیلومتر و طول متوسط 145 کیلومتر را تشکیل داده اند.

مهم‌ترین بادی که دیواره‌های کلوت‌ها را فرسایش می‌‌دهد بادهای 120 روزه سیستان است .

در فاصله کلوت‌ها زمین پوشیده از ماسه بادی است و در نقاطی که ماسه بادی نیست زمین از نوع رس لائی و رس است.

ج- تپه‌های ماسه ای

در شرق لوت مرکزی منطقه‌ای به عرض 50 کیلومتر و طول 100 کیلومتر متر را تشکیل می‌‌دهند. ارتفاع این تپه‌های ماسه‌ای تا 500 متر هم می‌‌رسد (ماخذ شماره4). نا همواری‌های ماسه‌ای به اشکال برخان (Barkhan) – هرم‌های ماسه‌ای –سیف (sif) و تپه‌های طولی دیده می‌شود .

لوت جنوبی (لوت زنگی): غنی‌ترین قسمت چاله لوت از نظر پوشش گیاهی است


  نبکا پدیده شگفت انگیز دشت لوت

در حدود 20کیلومتری شهداد ،درختان و درختچه‌های گز در گلدان‌های بیابانی لوت جای گرفته‌اند که به آن نبکا گفته می‌شود یا تل‌های گیاهی.

زمین‌های بین نبکاها پوشیده از ماسه است.

نبکاها عموماٌ در سطح همواری که میزان ماسه آن متوسطو سطح آب زیر زمین بالا بوده و یا رطوبت موجود کافی برای حیات پوشش گیاهی باشد ظاهر می‌شوند. عناصر تشکیل دهنده نبکا شامل ماسه – لای، رس و سلت است.

شکل نبکا تابعی است از اندازه، تراکم و میزان رشد گیاه میزبان. گونه‌هایی نظیر دسته‌ای از گرامینه‌ها، درختچه‌های تاغ،گز و.. می‌‌باشند در کویر لوت گونه گیاه گز (Tamarix) از گونه‌های میزبان نبکاها هستند .ارتفاع نبکاها از چند دسیمتر تا چند متر و طول آن از یک متر تا 10 متر می‌‌رسد

شایان ذکر است گیاهان منفرد باید ارتفاعی بیش از 10 الی 15 سانتی متر داشته باشند تا اینکه بتوانند ماسه‌ها را کنترل نماید. اگر دانه‌های ماسه چسبندگی نداشه باشند به عبارتی عناصر رس و لای نداشته باشند حجم آنها با تغییر و سرعت باد تغییر می‌‌یابد. با افزایش میزان رسوب، گیاه برای جلوگیری از مدفون شدن به رشد خود در جهت بالا ادامه می‌‌دهد این رشد تا آنجا است که ریشه گیاه در ارتباط با سطح آب زیر زمینی باشد اما جایی که آب زیر زمینی افت می‌کند این ارتباط قطع و تخریب نبکاآغاز می‌شود که سرانجام به مرگ نبکا می‌‌انجامد.

نبکاهای چندین ساله و دائمی در تغییر سطح سفره آب زیر زمینی، هرزآبها، تبخیر و تعرق، کنترل رسوبات بادی در منطقه نقش اساسی دارند

ربدوها Rebdouبا ابعاد بزرگ‌تری ء از نبکاها متمایز می‌شوند. طول آنها به 2 تا 7 متر و عرضشان به 1 تا 5 متر می‌‌رسد. غیر از ابعاد، شکل ربدوها نیز پیچیده تر از نبکا ‌ها است. و گاهی چند خروط را نشان می‌‌دهد که کنار هم قرار گرفته‌اند. مرتفع‌ترین ربدوها در لوت غربی دیده می‌شود که گاه ارتفاع آنها به 12 متر می‌‌رسد (بلندی یک ساختمان 4 طبقه)

 منابع

  • 1) گزارش‌های جغرافیایی –نشریه شماره یک – نمونه‌هایی از خاک‌های لوت زنگی و شبکه آبهای دشت لوت – نگارش دکتر فرج الله محمودی و دکتر پرویز کردوانی – مرداد 1349
  • 2) شهداد و جغرافیای تاریخی دشت لوت – نگارش دکتر احمد مستوفی – نشریه شماره 8 گزارش‌های جغرافیایی – دیماه 1351
  • 3) گزارش‌های جغرافیایی – نشریه شماره 13 – شهداد تا ده سلم – نگارش دکتر پرویز کردوانی
  • 4) ژئومرفولوژی کاربردی – جلد – 2: بیابان – فرسایش بیابانی – دکتر حسن احمدی – انتشارات دانشگاه تهران 1377
  • 5) نقشه ژئومرفولوژی قسمت جنوبی دشت لوت انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مقیاس 1:600000
  • -گردآوری و تنظیم مطالب: کانون دیده بانان زمین - نسرین دخت خطیبی (پژوهشگر جغرافی)

 منبع


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

موقعیت کویر لوت(چهارشنبه 85 اسفند 9 ساعت 3:54 عصر )
موقعیت کویر لوت
     در حد فاصل عرض جغرافیایی 28 تا 32 درجه‌ی شمالی، در گستره‌ای به طول 900 کیلومتر و در بین دو گسل طولانی و شاخص نهبندان در شرق و نای‌بند در غرب، در نواری به عرض 300 کیلومتر، سرزمین پهناوری به مساحت 199 هزار کیلومتر مربع (بیش از مساحت شش استان گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل) وجود دارد که سهم عمده‌ای از بزرگترین استان‌های مرکزی و شرقی کشور، یعنی: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان را دربرگرفته و به دلیل شرایط دشوار اقلیمی و عوارض منحصر به فرد آن – گودترین چاله‌ی داخلی با 190 متر ارتفاع از سطح دریا و گرم‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین با یکصد درجه‌ی سانتیگراد - به یکی از مشهورترین بیابان‌های طبیعی جهان بدل شده است؛ بیابانی به نام کویر لوت که در بخش‌هاای از آن حتا باکتری نیز امکان حیات ندارد و از همین رو، آن را یگانه نفطه‌ی فاقد حیات در کره‌ی زمین معرفی کرده‌اند ؛ سرزمینی که هنوز بسیاری از طبیعت‌گردان، کاشفان و دیرین‌شناسان (در پای کوه‌های مشرف به کویر لوت آثاری از سکونت انسان از هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد مسیح مشاهده شده است). جهان آرزوی بازدید و پیمایش تمامی آن را دارند؛ رؤیایی که تاکنون تحقق نیافته است. گفتنی آنکه کویر لوت را با اسامی گوناگونی چون چاله‌ی لوت، دشت لوت و بیابان لوت نیز نامیده‌اند.

     بازدید از کلوت‌های افسانه‌ای شهداد

شهداد نام بزرگترین و دیرینه‌ترین ناحیه‌ی جمعیتی کویر لوت است که در گذشته‌های دور به آن خبیص می‌گفتند. شهری که به شهادت تابلوی خوشامدگویی سردر ورودی آن هشت هزار نفر باید جمعیت داشته باشد، امّا به گفته‌ی اهالی اینک کمتر از دو هزار نفر سکونت‌گرِ دایمی دارد. از بین رفتن پردیس‌های مرکبات و بسیاری از نخلستان‌های منطقه ناشی از خشکسالی‌های شدید و ممتد دهه‌ی اخیر به علاوه‌ی گرمای تحمّل‌ناپذیر هوا که در سال گذشته در شهداد و ده سیف تا حدود 60 درجه‌ی سانتیگراد هم به ثبت رسیده است، در شمار مهمترین دلایل این کوچ اجباری عنوان شده است. قابل ذکر آنکه شهداد با 430 متر ارتفاع از سطح دریا، یکی از بخش‌های شهرستان کرمان است که بیش از ۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. این شهر در شرق ارتفاعات کرمان و بر روی جلگه‌ی آبرفتی «دره‌ی چهار فرسخ» بنا شده است. کاریزهای کهن و متعدد که مهمترین منابع تأمین آب این شهر به شمار می‌رفتند، نخلستان‌ها و باغ‌های مرکبات و نیز آثار تمدن شش هزار ساله «آراتا» از دیدنی‌هایی است که به راستی در طبیعت نفس گیر کویر، نفس هر طبیعت گردی را می گیرد! جالب آنکه گرمای مذکور در حالی گریبان مردمان شهداد را گرفته که 40 کیلومتر بالاتر، یعنی در سیرچ مردم هنوز از بخاری برای گرم کردن خود استفاده می‌کردند و حتا همان روز عزیمت گروه به منطقه شاهد بارش شدید باران و حتا برف در ارتفاعات آن بودیم. در صورتی که در کمپ کویری کلوت‌ها دمای هوا بیش از 35 درجه‌ی سانتی‌گراد بود.

نبکاهای زیبای محور شهداد به کمپ کویری

یکی دیگر از عوارض استثنایی لوت، وجود بزرگترین نبکاهای جهان در حاشیه‌ی غربی آن است. در حدود 20 کیلومتری شهداد، درختان و درختچه‌های گز در گلدان‌های بیابانی لوت جای گرفته‌اند که به آن نبکا یا تله‌ی گیاهی گفته می‌شود. نبکا‌ها در نزدیکی گرم‌ترین نقطه جهان در شهداد می‌رویند و گاه طول آنها به 10 متر می‌رسد. در حالی که ارتفاع بلندترین نبکاهاى صحراهاى آفریقا به زحمت به سه متر هم می‌رسد . زمین‌های بین نبکاها پوشیده از ماسه است. نبکاها عموماً در سطح همواری می‌رویند که میزان ماسه آن متوسط و سطح آب زیرزمینی آن بالا و یا رطوبت کافی برای رشد گیاه در آن فراهم باشد. عناصر تشکیل دهنده‌ی نبکا شامل ماسه، لای، رس و سیلت است. شکل نبکا تابعی است از اندازه، تراکم و میزان رشد گیاه میزبان. در کویر لوت گونه گز (Tamarix) از عمده‌ترین گونه‌های میزبان نبکاها است.


     با این وجود، نباید از یاد برد که در حاشیه‌ی غربى دشت لوت، جز در منطقه‌ی بم، هیچ ناحیه‌ی دیگری به این اندازه از آب دایمى برخوردار نبوده  و به همین دلیل از هزاران سال پیش، اطراف شهداد (خبیص) بزرگترین سکونتگاه انسانی استقرار داشته است. گفتنی آنکه از سمت شرق فاصله‌ی شهداد تا دشت لوت در حدود ۳۰ کیلومتر و مشرف به جلگه‌اى است به نام تکاب که بخش اصلى خبیص را تشکیل مى‌دهد. آب دایمى شهداد از رودخانه‌ی درختنگان تأمین مى‌شود. این رودخانه از ارتفاعات «هى نامان» سرچشمه مى‌گیرد و از راه دره‌ی درختنگان عبور مى‌کند، در مدخل تنگه‌ی چهار‌فرسخ به طرف شمال منحرف مى‌شود، سپس از طریق آبادى «ابراهیم‌آباد» به سوى لوت جریان مى‌یابد.
    در بیابان لوت و در فاصله‌ی چهل کیلومتری شمال شرقی شهداد و در مساحتی بیش از ۱۱هزار کیلومتر مربع (به عرض متوسط۸۰ کیلومتر و طول متوسط ۱۴۵کیلومتر)،  ناهمواری‌های خاصی به نام کلوت‌ها وجود دارد که بزرگترین عوارض طبیعی و کلوخی دنیا و نیز منحصر به فردترین عارضه‌ی کویر به شمار می‌روند. عارضه‌ای که از دور به خرابه‌های شهری بزرگ می‌ماند با ساختمان‌های کوتاه و بلند، کوچه پس کوچه‌های باریک و فراخ، گنبد و برج و ... البته شهری وجود ندارد! امّا فرسایش شدید آبی و بادی در این ناحیه، تظاهرات دیداری ناهمتا و بدیعی را به معرض دید نهاده است که از آن با عنوان «شهر افسانه‌ای کلوت‌ها» یا «شهر خیالی» و یا «بیابان‌های شهری» یاد ‌شده و بیننده از دیدنش ساعت‌ها غرق در حیرت خواهد شد. حیرتی که هنوز هم اعضای گروه را چون صدها ایرانگرد و جهانگرد پیش از خود، رها نکرده است. 

      یک ویژگی منحصر به فرد دیگر لوت، علاوه بر داشتن بزرگترین کلوت‌ها و نبکاهای جهان، آن است که به باور بسیاری از پژوهشگران، از جمله «فرج‌الّله محمودی » و «پرویز کردوانى »، اساتید دانشگاه تهران، قطب گرمایى زمین نیز در همین کویر نهفته است و با ثبت دماى ۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به گرم‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین نیز مشهور است.
     سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور حدود سه سال است که در کنار کلوت‌های لوت، کمپی کویری را  بنا نهاده که به آن «کوتوها» گویند. کوتو در زبان محلی به معنی آلاچیق است. سایت کوتوها متشکل از کوتوهایی است که به شکل سنتی ساخته شده‌اند تا به گردشگران نشان دهند در کویر چگونه باید از گرما فرار کرد. تک نگهبان کمپ می‌گوید: بیش از یک میلیارد تومان اینجا هزینه شده است. امّا به نظر می‌رسد در شرایط کنونی حراست و حفاظت از آنچه که بنا شده است، در اولویت قرار نداشته و تقریباً این سرمایه‌ی ملّی رها شده است. آن هم در هنگامی که رسماَ سال 1385 را سال گردشگری شهداد  نام نهاده‌اند . شایان ذکر آنکه این کمپ آلاچیق‌هایی با سطح سیمانی و دیواره‌ها و سقف چوبی دارد و به امکاناتی چون برق و سرویس بهداشتی هم مجهز است.

در کویر، دست کم باید با دو خودرو حرکت کرد (منطقه گدار ریگی در شرق راور- لحظات پایانی طوفان شن، بعدازظهر ۱۹/۱/۱۳۸۵ )

    مقصد بازدید امروز ما (19/1/1385) شهرستان راور و مناطق همجوار آن در شمال استان کرمان بود. خوشبختانه به دنبال بارندگی‌های مطلوب شب گذشته و صبح امروز چهره‌ی اغلب نقاط استان دگرگون شده و بسیاری از رودخانه‌های فصلی مسیر دارای سیلاب (البته اغلب شکلاتی رنگ) بودند.

محور کرمان به راور- سیلاب از جاده عبور می کند (۱۹/۱/۱۳۸۵)

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

وسایل و تجهیزات لازم(یکشنبه 85 بهمن 29 ساعت 6:9 عصر )

وسایل و تجهیزات لازم محسن ادیب

 

بیل کمپی

 

 

 

 

 

 

در فعالیتهای کویر نوردی لازم است برخی وسایل همواره همراه فرد باشد . این وسایل می توانند در مواقع اضطراری کارساز باشند . مناطق کویری به علت دارا بودن طبیعت خشن قابل پیشبینی نیستند . چه بسا سفری که برای 2 روز  برنامه ریزی شده بدلیل شرایط نا مناسب جوی و یا زمینی تا 1 هفته به درازا بکشد . از این رو همواره باید آماده برخورد با خطرات احتمالی بود .

وسایل و تجهیزات سفر به مناطق کویری به چند بخش تقسیم می شوند . بخش اول وسایلی هستند که جدا از مدت زمان سفر , منطقه مورد بازدید و ... همواره باید همراه هر طبیعت گردی باشند . دسته دوم وسایلی هستند که در سفرهای طولانی (2 روز به بالا )  و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند .  در اینجا به پاره ای از این تجهیزات اشاره می شود :

مطالب مرتبط:

تجهیزات ضروری سفر :

قمقمه آب

غذای مناسب ( اینجا کلیک کنید )

نقشه منطقه ( برای تهیه نقشه اینجا کلیک کنید )

قطب نما یا جی پی اس ( برای آشنایی با جی پی اس و قطب نما بر روی نام هرکدام کلیک کنید )

انبر دست چند کاره

سوزن و نخ

سوت

جعبه دارویی کمکهای اولیه ( برای دیدن محتویات یک جعبه مناسب اینجا کلیک کنید )

چاقو و چراق قوه

فندک , کبریت و سنگ آتش زنه

کفش مناسب پیاده روی

در صورتی که با خودرو قصد سفر به کویر دارید

جعبه آچار خودرو

تسمه دینام یدکی

لاستیک زاپاس

پمپ باد

کپسول اطفای حریق

بیل و کلنگ کمپی

 

وسایل حرفه ای سفر به کویر ( بیش از 2 روز )

 

چادر ضد آب و باد *

وسایل پخت گازی ( کمپی )

گاز مایع به میزان 2 برابر مصرف

چراق قوه های بزرگ شارژی-باتری *

دستگاه شارژ باتری خورشیدی

تبر  و چاقوی کمپی

بیل و کلنگ کمپی *

وسایله حمل سوخت سوپاپ دار

منور

تبدیل فندکی اتومبیل به 220 ولت

یخ ساز فندکی

شارژر فندکی جی پی اس

قطب نما و خط کش

جک بادی اگزوزی

یخچال فندکی

بی سیم و موبایل ماهواره ای

دوربین چشمی و در صورت امکان دوربین دید در شب

وسایل دفاع شخصی

صندلی های جمع شو

کیسه خواب مناسب *

سیم بکسل و وینچ *

طناب کلفت *

ژیروسکوپ

دستگاه تصفیه آب

چسب لاستیک و فلز

بخاری گازی کمپی

تشک های بادی و پمپ باد شارژی

کلمن

دوش کمپی

الکل جامد

شمع دیر سوز

کبریت ضد آب و باد

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

کویر های ایران(یکشنبه 85 بهمن 29 ساعت 5:59 عصر )

کویرهای ایران محسن ادیب  

 

کویر لوت

کویر مرنجاب

 

 

 

 

 

 

در کتب درسی , کویرهای ایران  به دو قسمت تقسیم شده اند , دشت کویر و کویر لوت . در این مقاله قصد دارم تقسیم بندی دقیقتری از کویرهای ایران ارایه دهم و در هر قسمت به صورت جداگانه توضیحاتی ارایه کنم . دشت کویر شامل دو کویر می باشد که توسط جاده سنتی جندق به بیدستان ( جاده کنونی جندق به دامغان ) از یکدیگر جدا می شوند . کویر شرقی به کویر بزرگ و کویر غربی به کویر کوچک مشهورند .

کویر بزرگ از شمال به سلسله جبال البرز شرقی و کوه های بینالود از شرق به شهر عشق آباد و ازبک کوه  , از غرب به کویر کوچک و از جنوب به کویر لوت و کویرهای اطراف یزد و خور  محدود می شود . برای مطالعه این کویر , رویت عکسهای هوایی و نقشه اینجا کلیک کنید .

کویر کوچک (کویر مسیله ) از شمال به کوههای البرز شرقی و مرکزی , از جنوب به کویر ریگ جن  , از غرب به کوههای مرکزی ایران و سلسله جبال کرکس و از غرب به کویر بزرگ محدود می شود . این کویر در بر گیرنده کویرهای مرنجاب , بند ریگ , دره نخجیر , کویر سمنان و دریاچه نمک آران , حوض سلطان و کوههایی همچون سیاه کوه , سفیدآب , کوه طلحه , کوه دم و کوه یخاب می باشد .برای مطالع این کویر , رویت عکسهای هوای و نقشه  اینجا کلیک کنید .

کویر ریگ جن حد فاصل کویر کوچک و کویرهای طبس و یزد می باشد . این کویر به علت دارا بودن مناطق وسیع باتلاقی , تپههای شنی بلند و ریگزارهای وسیع جزو صعب العبور ترین مناطق جهان می باشد که تا کنون عده محدودی از آن عبور کرده اند . کوه ملا هادی در این کویر قرار دارد . برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید .

مناطق کویری طبس و یزد جزو دیگر مناطق کویری ایران می باشند که حد فاصلی بین کویر لوت و کویر بزرگ محسوب می شوند .باتلاق گاوخونی در این منطقه واقع شده است . برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید .

کویر لوت یکی از صعب العبورترین نقاط جهان است . در قسمتهایی از این کویر هیچ موجود زنده ای حتی باکتری هم وجود ندارد . گرمترین نقطه کره زمین در این منطقه قرار دارد . شهر کلوته ها در حاشیه غربی این کویر قرار گرفته است . این شهر خیالی حاصل فرسایش شدید زمین در اثر وزش باد می باشد که از دور شباهت زیادی به یک شهر بزرگ دارد . برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید .

ااطلاعات مناطق کویری ایران

 

 

 

             کویرها     

                   

 

 

 

سایر نقاط :


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های وبلاگ
مواد و روش های کنترل فرسایش تپه
برداشت نی برای خمیر کاغذ : به حداقل رساندن فرسایش بادی
بیابان زایی و بیابان زدایی
شاحص های مهم بیابان زایی از منظر آب
دعوت به همکاری
بنام خالق طبیعت
[عناوین آرشیوشده]
 RSS 
 Atom 

بازدیدهای امروز: 6  بازدید
بازدیدهای دیروز: 70  بازدید
مجموع بازدیدها: 527873  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری
مدیر وبلاگ : مجتبی رجب پور و رضا نوروزی[347]
نویسندگان وبلاگ :
مجتبی رجب پور
مجتبی رجب پور (@)[0]


» پیوندهای روزانه «
» لینک دوستان من «
مقالات بیابان زایی
مرتع وآبخیزداری 84 دانشگاه زابل
معرفی گیاهان دارویی
عکس گیاهان
بیابان
لینکهای هیدرولوژی یاهو ( سایت خارجی )
آموزش arcview [1]
انجمن آبخیزداران امریکا (سایت خارجی )
آموزش سیستم اطلاعات جامع زمین و آب(ILWIS)
حوزه های آبخیز ایران
مجموعه قوانین و مقررات در منابع طبیعی
سازمان هوا شناسی
وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری
کمیته ملی سدهای بزرگ ایران
لینکهای آبخیزداری (سایت خارجی ) [1]
دانلود راهنمای سیستم موقعیت جهانی
دانلود راهنمای فارسی HEC-HMS
( دانلود )آشنائی با IDRISI
سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری
ابرارهای محاسبات انلاین ایران هیدرولوژی
مرجع کامل سدهای ایران
باغهای گیاهشناسی
اداره و مدیریت آبخیز داری (سایت خارجی)
گروه مدیریت آبخیز داری(سایت خارجی)
مهندسی مرتع وآبخیزداری دانشگاه یزد
مقالات مختلف زمین شناسی در انجمن زمین شناسان ایران
مراتع ،مجلات خارجی از جامعه مرتع داران
نقشه زمین لرزه ها(انگلیسی)
سنگهای دوران های مختلف زمین شناسی ایران
ویژگی های استان مازندران
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری،پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرا
موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه کشور
دانلود فایل نقشه زمین شناسی حوزه نهبندان برای پروژه مرتع 82
مقاله رفتارنگاری سد کرخه با استفاده از روش ابزار دقیق
شیراز بهشت ایران-گالری عکس شیراز
ورودی های 84 منابع طبیعی دانشگاه تهران
انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشگاه زابل
موسسه گیاهان دارویی زاگرس
سنجش از دور
شبکه علمی کشاورزی و منابع طبیعی ایران(بزرگترین شبکه علمی الکترون
منابع طبیعی تیران وکرون
» لوگوی دوستان من «

















» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
مرتعداری
مقاله مرتعداری
گیاه شناسی
گیاهان مرتعی
مقاله گیاهان مرتعی(انگلیسی pdf)
گیاهان دارویی
علف هرز
صحرا
کویر
گیاهان مناطق کویری
حیوانات مناطق کویری
بادهای مناطق کویری
منطقه خشک
بیابان
آبخیزداری
حوزه آبخیز
مقاله آبخیزداری
مقالات خارجی آبخیزداری
پروژه آبخیزداری
طراحی سد
سد خاکی
سد سنگ چین
سد سنگ و ساروج
سد کنترلی
سد خشکه چین
سد مصالح بنایی
سد سنگچین ملات دار
سد سنگریزه ای
سدهای زیر زمینی
فیلم های مربوط به سد سازی :(WMV)
کتاب توسعه پروژه های آبخیزداری هند
کتابی در مورد عملکرد و تدابیر مدیریتی حاشیه رودخانه
بند سنگی
بند سنگریزه ای
بند چوبی
بند چپری
بند گابیونی
طبقه بندی گالی ها
خندق
چکدم ها
بانکت
سیل
عکس انواع فرسایش
فرسایش بادی
فرسایش بادی (مقاله انگلیسی)
فرسایش خندقی
فرسایش ورقه ای ( سطحی)
فرسایش تونلی
فرسایش کناری
فرسایش شیاری
خاک شناسی
حفاظت خاک(englishمقاله)
حفاظت خاک
حفاظت خاک(فارسی)
بافت خاک
خشکسالی
سنجش از دور
رابطه دام ومرتع
احداث بادشکن زنده
. جنگلهای استوایی
آب زیرزمینی
سوالات کارشناسی ارشد
سوالات کارشناسی ارشد خاکهای خشک و نیمه خشک
سیستم اطلاعات جغرافیایی ( gis )
معرفی کتاب های تخصصی
روش بررسی پوشش گیاهی و خاک از طریق TASSELED CAP TRANSFORMATION (
آموزش ویندوز XP
ilwis وپردازش تصو یر
آموزش power point
آموزش word
آموزش Excel2000
نرم افزار سورفور
مقالات انگلیسی
جستجو در اینترنت
مقالات علمی تخصصی در پایه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
عکس های ماهواره ای
GPS
دشت کویر
جامعه شناسی
مقالات حفاظت خاک برای دانلود
شیب
چگونگی تدوین مقالات
arc gis
رابطه آبخیز و بیابان
ظرفیت مزرعه(English-pdf)
گسل
کلوت
چیزهای بی ربط
خاکهای آلی
معرفی رشته مرتع و آبخیزداری
پایا نامه محمدرضا اختصاصی
هیدرولوژی
چین ها
انواع سرریز ها(انگلیسی)
فاصله بین کاشت در گیاهان مختلف
مجموعه مقالات سمینارها و کنفرانس‌های داخلی
کتاب داده های فرسایش پذیری خاک در مدل جهانی WEPP
کتاب عملیات و راهبردهای کشت
سولات ارشد فرسایش خاک
» اشتراک در خبرنامه «
 
وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری
رتبه سنج گوگل وضعیت یاهو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:آدرس سایت فیلتر شده
:نوع فیلتر





فیلتر شکن