سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با ستیزه گریِ بسیار، دوستی در کار نیست . [امام علی علیه السلام]

وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری

Powerd by: Parsiblog ® team.
زنبق(دوشنبه 85 بهمن 30 ساعت 5:50 عصر )
زنبق

 

نام علمی:Iris germanica

خانواده:Iridaceae

گیاهی با گلبرگ و کاسبرگ همرنگ و بسیار زیباست. در محیط سایه آفتاب نگهداری می شود. فصل گلدهی در بهار است.

تکثیر آن از طریق جدا کردن ریزوم(corm) در بهار یا پاییز قبل از شروع رشد می باشد. تقسیم ریشه و کشت بذر نیز میتواند انجام گیرد.

کاربرد: گل بریده، گلدانی، صخره مصنوعی، آراستن
سبد گل یکدست مخلوط با سایر گلها.

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

سبزیهای خوراکی(دوشنبه 85 بهمن 30 ساعت 4:48 عصر )

سبزیهای خوراکی:

میوه ها و سبزیجات به عنوان ارکان اصلی تامین احتیاجات غذایی ما می باشد. منابع غذایی گیاهی علاوه بر تامین انرژی برای فعالیتهای متابولیکی بدن در تامین ترکیبات ضروری مانند ویتامینها، املاح و برخی از اسیدهای آمینه ضروری و فیبر خام نقش دارد. تا کنون بیش از 3000 گونه گیاهی به عنوان غذا شناخته شده که 150 گونه آن از لحاظ تجاری مفید است. استفاده زیاد سبزیها در رژیم غذایی پتاسیم و سدیم را متعادل می کند و این کار از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند. طبق گزارش آکادمی علوم آمریکا رژیم غذایی متناسب کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم گل شیوع سرطانهای خاصی را کاهش می دهد. همچنین شیوع سرطان ریه در افراد سیگاری و غیر سیگاری  که 7- 5 مرتبه در هفته هویج و سبزیهای سالادی مصرف کردند در کمترین مقدار گزارش شده است. برای مثال سیب زمینی شیرین و سایر سبزیهای غده ای در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری غذای اصلی میلیونها نفر را تشکیل می دهد.

مواد مفید سبزیها:

مقدار چربی و پروتئین و هیدراتهای کربن در اغلب سبزیها کم و بخش ناچیزی از نیازهای غذایی ما را برطرف می کند با این حال به علت وجود سلولز در سبزیها که دیر هضم و محرک است بسیار اهمیت دارد.

سبزیها  مقادیر فراوان از مواد معدنی  شامل: کلسیم – پتاسیم – فسفر – گوگرد – آهن – منگنز – منیزیم و روی دارد و انواع ویتامینها از جمله:  A و C و تیامین و ریبوفلاوین و نیاسین و اسید پانتوتیک و اسید فولیک را دارا می باشد.

 

جدول تقسیم بندی سبزیها بر اساس ویتامینها املاح و نشاسته

نام ماده

سبزی

ویتامین  C

فلفل سبز،جعفری،کلم تکمه ای،کلم سبز،کلم پیچ،اسفناج

ویتامین  K

اسفناج، کلم

ویتامین B1

حبوبات

ویتامین B12

سبزیهای برگی،مارچویه

ویتامینA

هویج،اسفناج،گوجه فرنگی،سیب زمینی شیرین

پتاسیم

جعفری،تره تیزک،شلغم،سیر،اسفناج

سدیم

آرتیشو،کرفس

مس

شنبلیله،خرفه،بامیه،بادمجان

منیزم

ذرت شیرین

آهن

تره،باقلا،جعفری،اسفناج،آندیو

کلسیم

جعفری،تره ایرانی،اسفناج،کرفس،هویج،تربچه

فسفر

سیر،نخود فرنگی،آرتیشو،کلم تکمه ای،کلم بروکلی

پروتئین

لوبیا،باقلا،کلم بروکلی،نخود فرنگی،ذرت شیرین

نشاسته

سیب زمینی،سیب زمینی شیرین

 
 

» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

زعــــفــران:و گشنیز(دوشنبه 85 بهمن 30 ساعت 1:4 عصر )

کاشت زعــــفــران:

زعفران گیاه گرمسیری است که در مناطقی با زمستانهای گرم و خشک رشد خوبی دارد. مقاومت زعفران در برابر سرما زیاد است (تا 20- درجه سانتیگراد) اما به دلیل اینکه طول دوره رشد آن از اواخر پاییز تا آغاز بهار است نیاز به آب و هوای معتدل در این دوره دارد. باران یا آبیاری در طول دوره استراحت تابستانه (دوره خواب) برای این گیاه مضر می باشد.

در خاکهای رسی یا شنی بخوبی رشد نمی کند بهترین نوع خاک خاک شنی- رسی با مقدار کمی آهک و PH (8-7) همچنین خاک باید عاری از علفهای هرز باشد و طی چند سال اخیر در آن زعفران کاشت نشده باشد.

این گیاه بمقدار مختصری ترکیبات مغذی نیاز دارد و بهترین نوع کود کود گاوی بمیزان 15-10 تن در هکتار می باشد. در صورت استفاده از کودهای شیمیایی بمیزان 100 کیلوگرم کود فسفره و 200 کیلوگرم کود پتاسه فبل از کاشت و 200 کیلوگرم کود اوره بصورت سرک (در چند مرحله) در مراحل داشت و بعد از برداشت (و یا 500 کیلوگرم کود کامل در هکتار) کفایت می کند مقادیر یاد شده بسته به نوع خاک می تواند متغیر باشد.

عملیات کاشت (سال اول):

در فصل بهار زمین مورد نظر را در طی یک هفته دو بار شخم زده شود بطوریکه همه کلوخها خرد شده و کود بخوبی با خاک مخلوط گردد. پس از رشد علفهای هرز را وجین نموده و تا موقع کاشت رها شود.

در اوایل پاییز چند روز قبل از کاشت زمین را آبیاری و برای سومین مرتبه زیر و رو کرده بعد از آنکه همه کلوخه ها خرد شدند پیازهای به روش فارویی یا کرتی کاشته شوند.

طریقه کاشت پیازها:

پیازها انتخاب شده باید سالم و عاری از هر گونه بیماری و یا آسیب دیدگی بوده و قبل از کاشت با سموم قارچ کش ضدعفونی شود.

فاصله پیازها روی ردیف 20 سانتیمتر و فاصله بین ردیفها را 25 سانتیمتر است که در غیر این صورت پیازها رشد مناسب نخواهند کرد در هر هکتار به طور متوسط 3 تن پیاز کاشته می شود.

بعد از کاشت پیازها بلافاصله مزرعه آبیاری شود و اگر 3-2 روز قبل از کاشت آبیاری صورت گرفته باشد می توان آبیاری را تا چند روز بعد از کاشت به تعویق انداخت بهترین زمان آبیاری مزرعه اواخر مهرماه می باشد اگر آبیاری زودتر از زمان مقرر انجام شود برگها قبل از گلها ظاهر می شوند که در این صورت عمل برداشت را با مشکل مواجه می سازد.

بنابراین باید مراقب بود که در فاصله زمانی بین مرحله کاشت پیازها و زمان برداشت گل فقط یکبار آبیاری انجام شود. زعفران گیاهی است مخصوص مناطق خشک و آب چندانی نیاز ندارد اما اگر بعد از برداشت و طول زمستان چندین نوبت مزرعه آبیاری شود پیازها درشت تر خواهند شد و باعث می گردد که گیاهان قویتری ایجاد کند. آبیاری زعفران زمانی انجام می شود که محصولات دیگر به آب احتیاج ندارد.

عملیات سال دوم(مراحل داشت مزرعه):

کوددهی:

در اواسط مهرماه در حدود 15 تن در هکتار کود دامی به زمین داده و شخم سطحی زده می شود. بطوریکه به پیازها آسیبی نرسد اگر در مزرعه علف هرز دیده شد باید وجین انجام گیرد.

آبیاری:

آبیاری در سال دوم همانند سال اول انجام می شود اگر بارندگی در حد متوسط باشد هر 20 روز یکبار آبیاری کفایت می کند(دور آبیاری به نوع خاک هم بستگی دارد و در خاکهایی با درصد شن بیشتر دور آبیاری کوتاهتر و در خاکهای رسی دور آبیاری بلندتر است)

در سالهای خیلی سرد در ماههای دی و بهمن باید از آبیاری مزرعه خودداری نمود زیرا باعث یخ زدگی و فساد پیازها می گردد. آخرین آبیاری در اواسط فروردین است زمانی که برگهای زعفران رو به زردی می گرایند بعد از آن برگها را چیده و بعنوان خوراک دام استفاده گردد ولی دقت کنید که به هیچ وجه دام را برای چرانیدن در مزرعه رها نکنید چرا که به پیازها فشار آورده پیازها آسیب دیده و احتمال سبز شدن آن در سال آینده کاهش می یابد.

کنترل علفهای هرز:

بهترین روش کنترل علفهای هرز وجین دستی است که دو بار در سال انجام می شود. در صورت لزوم از علفها کشهای مناسب با توصیه کارشناسان مربوطه استفاده می شود.

کنترل آفات:

خرگوش و جوجه تیغی از جمله جانورانی هستند که از پیازهای زعفران تغذیه نموده و به مزرعه خسارت می زنند در صورت مشاهده آثار آن از طعمع مسموم طبق توصیه کارشناس مربوطه استفاده می شود.

کشت زعفران فقط در سال اول ولی برداشت آن 7 سال می باشد.

برداشت زعفران:

مزرعه زعفران در سال اول محصول قابل توجهی ندارد و فقط پیازهایی که درشت تر بوده و تغذیه خوبی داشته اند به گل رفته و تولید زعفران می کنند.

زمان گلدهی مزرعه معمولا آبانماه و دوره گلدهی 15 روز بطول می انجامد برداشت زعفران توسط دست و نیروی انسانی انجام می گیرد.

بهترین زمان گل گیری در ساعات اولیه صبح و قبل از طلوع آفتاب می باشد بنابراین به تعداد نیروی کارگری زیادی نیاز است اگر گلها در معرض باد و نور خورشید قرار بگیرند کیفیت خود را از دست داده و عطر و رنگ آن کاهش می یابد.

بعد از چیدن گلها رشته های زعفران را از گل جدا کرده و بر روی پارچه های تمیز در اطاقکی که سایه بوده و تهویه مناسبی داشته باشد پهن کرده تا کاملا خشک شوند.

از هر هکتار مزرعه زعفران بطور متوسط سالانه 10 کیلوگرم زعفران خشک بدست می آید. در پایان سال هفتم باید پیازها را از زمین دیگری منتقل نموده قابل توجه است که پیازها را در سال اول را دارند پس در سال هفتم 5 هکتار زمین را با این مقدار پیاز می توان به زیر کشت برد.

کاشت و برداشت زعفران به ماشین آلات سنگین نیاز ندارد.

 

گشنیز:

نام علمی: Corianderum sativum

خانواده: Apiaceae

نام انگلیسی: Coriander

خصوصیات گیاهی:

گشنیز گیاهی یکساله و علفی به ارتفاع 30 تا 60 سانتیمتر بوده و دارای دو نوع برگ که نوع اول در قاعده ساقه دارای پهنک با لوبهای دندانه ای عمیق و نوع دوم برگ در قسمت فوقانی ساقه دارای پهنک باریک و رشته ای است. گلهای آن سفید رنگ و کوچک بوده و گل آذین آن به صورت چتر مرکب است. میوه آن فندقه گرد با عطر فراوان است. وزن هزار دانه آن 6 گرم است. این گیاه دگرگشن بوده و عمل گرده افشانی توسط حشرات انجام می شود.

قسمت دارویی میوه (بذر) است.

مواد موثره و ترکیبات شیمیایی:

این گیاه دارای اینالول ژرانیول لیمونن پی نن بورنئول سینئول کامفور و استات ژرانیول می باشد و میزان اسانس بذر آن 1 در صد می باشد.

خواص درمانی و موارد مصرف:

مصرف گشنیز معده را تقویت و هضم غذا را آسان می کند. ضد نفخ باکتری انگل و قارچ است . حافظه را تقویت می کند. در درمان رماتیسم نقرس و کوفتگی موثر است. از آن به منظور درمان سرخک تشنج صرع و افسردگی استفاده می شود. اسانس آن در صنایع آرایشی بهداشتی غذایی تولید نوشابه نقل سازی و دارویی کاربرد دارد و در ترکیب داروهای گیاهی از قبیل پودر کارمیناتیف قطره کارمنیت و قرص سی لاکس بکار می رود.

روشهای مصرف:

از این گیاه بصورت پودر قطره قرص عرقیات پماد و اسانس استفاده می شود.

سازگاری:

این گیاه در سراسر جهان کشت و کار شده و تا دمای 18 درجه زیر صفر را تحمل می کند چون گیاهی نور پسند است کشت آن در کشورهایی که از نور خورشید بیشتری بهره مند هستند موفقیت آمیزتر است. طول دوره رشد آن حدود 4 ماه بوده و در این مدت به 1400 تا 1500 ساعت روشنایی نیاز دارد.

درجه حرارت مطلوب آن حدود 18 تا 20 است. کشت آن در استان اصفهان امکانپذیر و قابل توسعه می باشد. گلهای آن در خرداد ماه تشکیل شده و جهت گرده افشانی نیاز به حشرات دارد و میوه ها نیز اواخر مرداد و اوایل شهریور می رسند.

آماده سازی زمین و کوددهی:

به منظور کشت گشنیز در فصل بهار باید در پاییز سال قبل کودهای دامی پوسیده و کودهای شیمیایی (فسفاته و پتاسه) به زمین اضافه کرد و زمین را شخم زده و آماده کشت نمود. میزان کودهای شیمیایی مورد نیاز به ترتیب کود فسفاته 120 کیلوگرم کود پتاسه 50 کیلوگرم و کود ازته 100 کیلوگرم در هکتار می باشد.

زمان کاشت:

زمان مناسب کاشت آن در اوایل فروردین بوده که دمای خاک تا عمق 6 سانتی به 7 درجه بالای صفر می رسد. میزان بذر لازم در هر هکتار 16 تا 20 کیلوگرم است که بهتر است قبل از کاشت بذور را 24 ساعت در آب خیساند. عمق کاشت بذر حدود 5 سانتینتر و تعداد بوته لازم در هر متر مربع 15 بوته است. تراکم زیاد باعث افزایش خسارت سفیدک پودری می شود.

در کشت گشنیز علاوه بر روش دستپاش می توان از دستگاه خطی کار غلات استفاده نمود. کشت آن بصورت کرتی یا جوی پشته انجام می شود.

عملیات داشت:

از جمله عملیات داشت دفع علفهای هرز مبارزه با آفات و بیماریها از قبیل سفیدک پوردی فوزاریوم لکه برگی و شته ها اشاره کرد. همچنین جهت کاهش خسارت سفیدک پودری می توان فاصله بین دفعات آبیاری را افزایش داد.

برداشت:

از آنجایی که میوه های گشنیز بطور همزمان نمی رسند بایستی عملیات برداشت را طی دو مرحله انجام داد. هنگامیکه 30 تا 40 درصد میوه ها رسیدند ساقه های حامل بذر را بطول 20 تا 25 سانتیمتر بریده و روی زمین پهن می کنند تا خشک شده و بوجاری نمایند.

این گیاه تقریبا 4 ماه پس از کاشت آماده برداشت می شود. پس از بوجاری اگر دانه ها دارای رطوبت بالای 12 درصد باشند باید بذور مورد نظر را در دمای 40 درجه خشک خشک نمود. میزان عملکرد بذر گشنیز حدود 1 تن در هکتار است. بذر آن صادراتی بوده و سالانه به میزان قابل توجهی به خارج از کشود صادر می شود

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

کالانکوئه.کاکتوس(دوشنبه 85 بهمن 30 ساعت 12:30 عصر )

کالانکوئه

 

از گیاهان جالب دیگری که در گلخانه باغ گلهای اصفهان وجود دارد کالانکوئه می باشد که مطالبی از آنرا بیان می کنم.

 

خانواده: گل ناز crassulaceae

نام علمی: kalanchoe sp.

 

 

گلهای زیبای قرمز و خوشه ای دارد و برگها گوشتالو و براق می باشد.

گیاهی آپارتمانی است و در گلدان سریع رشد می کند و تکثیر می شود. گیاهی مقاوم است گلدهی آن طولانی است

 در مناطق معتدل گلدان یا قلمه های ریشه دار را در محل آفتاب گیر یا سایه آفتاب نگهداری می کنند تا زمان گلدهی طولانی شود. برگهای مقابل و دندانه دار و بوته کرکی و مخملی دارد و حالت زیبایی به گیاه می دهد. عکس

 

بریوفیلوم: نوعی کالانکوئه می باشد و خود به روش غیرجنسی تکثیر می شود. در روی هر یک از دندانه های برگ عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک جوانه پوشیده از چند برگ بسیار کوچک است تشکیل می یابد. این اندامها را جنین برگی می گویند که پس از تکامل از پایه مادری جدا شده و در سطح خاک پراکنده می شود که اگر مرطوب باشد شروع به رشد می کند. عکس

 

 

تکثیر کالانکوئه: بذر، قلمه برگ، قلمه ساقه

خاک مخصوص قلمه :پیت و خاکبرگ یا کمپوست و ماسه نرم

 

 

کاکتوسها:

 

کاکتوسها گیاهان گوشتی و آبدار و دارای سبزینه است و عموما فاقد برگ و یا دارای برگهای تغییر شکل یافته بصورت خار هستند. گلهای کاکتوسها دوجنسی و به رنگهای متنوع و زیبایی است. دارای نقاطی بنام آرئول هستند که محل تولید خار یا گل هستند.

 

جنسهای کاکتوس:

 

  1. پرسیکا: از معدود کاکتوسهایی که دارای برگ واقعی و شبیه درختان جنگلی است. عکس

 

  1. اپونتیا: کاکتوسی بدون برگ هستند. ساقه ها بصورت گوشتی و آبدار بوده و بصورت بند بند است. ساقه ها در محل بند بصورت ترد و شکننده. درآنها گلها بصورت زرد، سفید، نارنجی و ارغوانی است. نیاز به آب فراوان داشته و نسبت به سرمای 6-1 درجه مقاومند. بیشتر گونه های اوپونتیا سریع الرشد بوده به راحتی گل می دهد.  عکس

 

  1. سرئوس: این کاکتوسها هم بدون برگ هستند ساقه ها بصورت کشیده و ستونی است. گلها بدون دمگل و مستقیما روی ساقه قرار می گیرد. در محیط آفتابی با مختصر سایه پرورش پیدا می کند. مقاومت به سرما 4-1 درجه دارد .عکس

گونه های سرئوس:

 

اکینوکاکتوس :  

کاکتوس کوزه ای یا توتیایی که بشکل توده کروی است .دارای یکسری تیغهای برجسته ای است . طول آن تا 3 متر و قطر آن تا 1 متر می رسد. و در زمستان آب کم و حرارت پایین نیاز دارد و برای گلدهی نیازمند نور زیاد است . عکس

 

 

آستروفیتوم یا کلاه اسقفی یا ستاره ای:

کاکتوسی است کروی و چند پهلو. ارتفاع این کاکتوسها تا 60 سانتیمتر می رسد. بر روی این کاکتوسها نقاط سفید رنگی بصورت نواری بر روی ستون 8 گانه دیده می شود. یکسری خاردار و یکسری بدون خار هستند. دارای پوست سبز مایل به خاکستری بوده گل بصورت ستاره ای شکل و زرد است.

  

 

مامیلاریا یا کاکتوس پف:

دارای ساقه کروی است پوشیده از خارهای سفید و ظریف بوده درفصل بهار و تابستان گلهایی به رنگ سفید ، صورتی و قرمز به شکل دایره ای روی سطح ایجاد می شود.

 

 

تکثیر کاکتوسها:

 

  1. قلمه: در بهار و تابستان قلمه زده می شود که باید در محلی سایه خشک شود و سپس کاشته می شود.
  2. پاجوش: از کنار ساقه کاکتوس جدا و کشت می شود.
  3. بذر: در گلدانی حاوی مخلوط خاکی مناسب * بذر را کاشته در محل روشن می گذاریم و رطوبت آنرا با قرار دادن پلاستیک تامین کرده تا سبز شود.
  4. پیوند: انواعی از پیوندها برای کاکتوس وجود دارد که باید بصورتی باشد که یا قطر پایه و پیوندک یکی باشد که به هم متصل و با نخ می بندیم یا اینکه در شکافی که در روی پایه ایجاد کردیم پیوندک را قرار دهیم و یا برش افقی روی پایه و پیوندک و اتصال دادن بهم و بستن آنها با نخ.

 

* مخلوط خاکی مناسب برای کشت قلمه یا بذر و سایر عملیات تکثیر شامل ماسه درشت و خاکبرگ و خاک باغچه است.

 

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

بنفشه آفریقایی.نخل مرداب(یکشنبه 85 بهمن 29 ساعت 7:12 عصر )
بنفشه آفریقایی

 

نام علمی: Saintpaulia

خانواده:Gesneriaceae

 برگ تیره و مخملی گرد و قلبی شکل دارد و روی زمین گسترده می شود یکی از زیباترین گلهای آپارتمانی و بومی آفریقاست. و در شرایط گرم و معتدل تمام سال رشد می کند. گیاهی روز بلند است .

رطوبت بالا حرارت یکنواخت و محیط کشت مستعد نیاز دارد. به آب زیاد و نمک حساس است و روی برگهای آن نباید آب ریخته شود چون قارچ می زند.

تکثیر: بذر و قلمه برگ

 

                            

 

 

·        نخل مرداب

 

نام علمی: Cyperus alternifolius    

خانواده: cyperaceae

 

برگهای خشن و سبز تیره آن در انتهای ساقه خشن قرار گرفته است.

نیاز آبی بالایی دارد و مناسب مناطق گرمسیری و مرطوب می باشد و به کمی نور یا زیادی نور مقاوم (در صورتیکه نور مستقیم نباشد) است در سایه بهترین رشد را دارد حرارت مناسب رشد 25 – 10 می باشد .

ریشه نخل مرداب باید در آب باشد چون حالت غرقاب برای رشدش ضروری است.

گیاهی سریع الرشد می با شد و هر سال دو مرتبه گلدان عوض می شود.

تکثیر: از طریق تقسیم بوته و قلمه صورت می گیرد.

که قلمه را وارونه در آب قرار داده تا ریشه و جوانه بزند بصورتیکه برگ کامل در آب باشد تا ریشه کند پس از دو هفته که ریشه کرد در خاک می گذارند.

کاربرد: کنار جوی و حوض و دریاچه و گلدان بصورت تزیینی در آب نگهداری می شود.

   

 

 

                                 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

ناز آفتابی.نیلوفر.(یکشنبه 85 بهمن 29 ساعت 6:55 عصر )

v    ناز آفتابی

 

نام علمی :Portulaca grandiflora  

خانواده :portulaceae

گیاهی علفی و یکساله با گلهای متنوع که در مناطق گرمسیری و آب و هوای گرم و خشک بهترین حالت رشد و نمو را دارد و آفتاب برای باز شدن گلها الزامی است.

در سایه یا خاک با کود زیاد رشد کم دارد.

با طلوع آفتاب گلها باز می شود و هنگام غروب بسته می شود.

تکثیر: بذر و قلمه شاخه جوان و تقسیم ریشه

کاربرد: گلدان ، باغچه بالکنی که گلهای آویزان زیبایی در مقابل خورشید تولید می شود. در حاشیه کاری هم کاربرد دارد.

 

           

نیلوفر

 نام علمی:Ipomoea purpurea       

خانواده: convolvulaceae

گیاهی علفی مخصوص مناطق گرمسیری که بسیار آسان رشد است .

ساقه پیچنده و برگهای قلبی شکل دارد.

در تابستان گلهای شیپوری و به رنگهای متنوع آبی، ارغوانی، صورتی، سفید و ابلق می دهد که بسیار درشت و زیبا هستند.

گیاهی روز بلند است و در هوای ابری و سایه شکفته نمی شود.

تکثیر: از طریق تولید بذر در مکان کشت شده صورت می گیرد.

کاربرد: برای پوشاندن نرده ها، تنه درختان بزرگ و بی میوه، پرچین و الاچیق بکار می رود. برای حیاط منزل مناسب نیست چون شاخه ها دور بوته ها و درختان می پیچد و جلوی رشد آن را می گیرد و بذر زیادی نیز تولید می کند.

                                    

                       


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

استرلیتزیا(پرنده بهشت) . گازانیا و آنتوریوم(یکشنبه 85 بهمن 29 ساعت 6:21 عصر )
استرلیتزیا(پرنده بهشت)

 


نام علمی: Strelitzia reginai


خانواده: Musaceae


گل بسیار زیبای آن شبیه به سر یک مرغ و رنگین است به همین علت پرنده بهشت یا مرغ بهشت نام گرفته برگهای سبز مایل به آبی و دمبرگ درازی دارد و ساقه گلدهنده ای به بلندی 1.5 متر


اسپات سبز قایقی شکل که گلهای نارنجی آنرا در بر می گیرد.


حساس به سرما می باشد و در گلخانه گرم و مرطوب نگهداری می شود.


تکثیر آن از طریق بذر در بهار یا تقسیم بوته


کاربرد: به عنوان گل بریده در دستجات گل


 


                                                   


 


.    گازانیا


 


نام علمی: Gazania longiscapa


خانواده: Compositae


گیاهی یکساله و بومی آفریفاست که در آنجا دائمی است.


برگ سبز تیره و صاف دارد که زیر آن نقره ایست گلهای متنوع همراه هاله ای برنگ تیره یا روشن در مرکز دارد که در روشنایی باز می شود و در شب یا مه یا ابر بسته است


تکثیر: از طریق بذر صورت می گیرد.


کاربرد: حاشیه کاری، باغ صخره ای، بستر گلکاری


   


                                                      


 


آنتوریوم


 


نام علمی: Anthurium andraeanum


خانواده:Araceae


گیاهی است با اسپات رنگی بسیار زیبا


حساس به آب سنگین، نمکدار و سرما مقاوم به سایه و نیازمند های مرطوب


تکثیر از طریق بذر یا جدا سازی پاجوش یا تقسیم بوته همراه ریشه گوشتی


کاربرد:به عنوان گل بریده یا cut flowerدر دستجات گل.


 


                                                        


 


 


    



» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

کاربردهای استثنایی تاج خروس(یکشنبه 85 بهمن 29 ساعت 5:56 عصر )

کاربردهای استثنایی تاج خروس

 

 

گیاهی منحصر به فرد:

تاج خروس از خانواده Amaranthaceae است. این خانواده شامل گیاهان پرطاقت، علف هرز، علفی، سریع الرشد و شبه غله است و 60 گونه گیاهی دارد که تا به حال بیشتر آنها به عنوان گونه های علف هرز مطرح بوده اند.

تاج خروس یک گیاه c4 و از معدود گیاهان دولپه ای است که در آن محصول اولیه فتوسنتز یک ترکیب 4 کربنه است و این خصوصیت باعث افزایش کارآیی آن در دامنه وسیعی از شرایط حرارتی و رطوبتی شده است. بطوری که این گیاه با شرایط محیطی مختلفی سازگار است.

مقاومت محیطی سودمند به عنوان یک منبع دانه ای یا سبزی و مصرف موثر آب منجر به فعالیتهای اخیر در تولید این گیاه شده است. اینها خصوصیات ضروری برای بقای یک محصول جدید هستند. چون منابع آب در حال کاهش هستند و تجدید زمین در بسیاری از نقاط جهان محدود است توانایی تاج خروس در سازش با شرایط نامناسب مثل خاکهای فقیر از مواد مغذی و یک محدوده وسیع حرارتی و تابش همراه مقاومت آن به تنش خشکی استفاده از آن را به عنوان یک محصول سبز مغذی در مناطق نیمه خشک ممکن کرده است.

منبع جدید غذا و دارو:

هر محصول جدیدی که در مرکز تحقیقات رودال در ایالات متحده توسعه داده می شود مشخصات با ارزشی چون مقاومت در خشکی، توان کاهش فرسایش خاک یا توانایی تثبیت ازت را دارد. یکی ار بارزترین این محصولات که از سال 1976 مورد توجه این مرکز تحقیقات بوده تاج خروس است. انگیزه تحقیق روی تاج خروس درک احتیاج به گسترش منابع تغذیه ای به وسیله مواد غذایی جدید بود و در این میان به  نظر می رسد تاج خروس در مناطقی که کشاورزان امکانات محدودی دارند بویژه در مناطق با کمبود بارندگی مصارف ویژه ای داشته باشد.

در واقع مقاومت در خشکی این گیاه را به یک محصول آینده دار در مناطق خشک تبدیل می کند و در نواحی تحت آبیاری این گیاه جایگزین مناسب برای آن دسته از کشاورزانی است که در جستجوی کاهش هزینه های آبیاری و کاهش شوری خاک هستند.

دکتر یوسف روزبهان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص ویژگی های این گیاه می گوید: تاج خروس می تواند به عنوان یک دانه حاوی پروتئین بالا یا به عنوان یک سبزی برگی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین توان کشت به عنوان یک محصول علوفه ای را نیز دارد. این گیاه به علت مزیتهایی که دارد از جمله داشتن پروتئین و لایزین بالا برای انسان و دام مناسب است.

در حال حاضر در نواحی جغرافیایی متفاوتی مانند جنوب غرب ایالات متحده، چین، هند، آفریقا، نپال، جزایر واقع در جنوب اقیانوس آرام، جزایر واقع در دریای کارائیب، یونان، ایتالیا و روسیه از این گیاه استفاده می شود و تنها طی 15 سال از این گیاه مشکوک به یک دانه شناخته شده در آمریکا تبدیل شد.

به گفته مهندس جواد دضایی پژوهشگر ئانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بذر گونه های اصلاح شده تاج خروس در سالهای اخیر وارد کشور شده است. این گیاه در جاده کرج، بوئین زهرا کشت شده و با شرایط منطقه سازش پذیری خوبی نشان داده است.

سرشار از زندگی:

به دلیل این که منابع آب کشور در حال کاهش هستند و تجدید زمین در بسیاری از نقاط  جهان محدود است دانه تاج خروس که انرژی بالایی و مقادیر زیادی پروتئین با کیفیت بسیار بالا دارد برای تغذیه انسان در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است؛ البته تا کنون در مکزیک، هند، نپال و هیمالیا از این دانه ها برای شیرینی و آرد استفاده می شده است.

کربوهیدراتها در دانه این گیاه حاوی نشاسته ساخته شده از هر 2 بخش چسبناک و غیرچسبناک هستند. رضایی در این خصوص می گوید: جنبه بی نظیر نشاسته دانه این است که اندازه گرانولهای نشاسته خیلی کوچکتر از دیگر غلات است که این خصوصیت کنار ژلاتینی بودن و انجماد و ذوب خاص یک مزیت مهم در صنایع غذایی به حساب می آیند. به همین دلیل بررسیهای متعدد روی کاربرد نشاسته تاج خروس در تهیه کرم، شیر و تخم مرغ، خمیرها و سسهاو... انجام شده است. دانه تاج خروس طعم آجیل (گردو و فندق) دارد و برای تولید حریره، شیرینی و مواد قندی به کار می ود و از آرد آن نیز در تهیه نان، ماکارونی، کلوچه و دیگر محصولات استفاده می شود.

برگهای تاج خروس هم به عنوان یک منبع غذایی به کار می رود و بسیاری از گونه های آن به علت برگهای با کیفیت بالایشان ارزشمند هستند. 50 تا 80 درصد گیاه برداشت شده قابل خوردن است که البته 20 تا 30 درصد بیشتر آن مستقیم برای مصرف انسان در ایالات متحده استفاده می شود. برگهای 52 تا 60 گونه تاج خروس خوردنی است و حتی از انواع دانه ها وقتی جوان هستند می توان به عنوان سبزی استفاده کرد. فراوری حرارتی تاج خروس شامل پختن بخار دادن و پوست کندن است. این سبزی از لحاظ مزه شبیه اسفناج است و از میان تمام سبزیها بیشترین میزان کلسیم، فسفر و آهن را دارد برگها همچنین دارای مقادیر زیاد پروتئین، کاروتن، ویتامین و دیگر مواد با ارزش است.

داروی ضد سرطان:

چربی تاج خروس به علت وجود ماده ای به نام اسکوالن که 5 تا 8 درصد کل چربی گیاه را تشکیل می دهد به عنوان یکی از بهترین انواع چربی شناخته شده است. اسکوالن اکسیژن محیط را جذب و بافتها و اندامها را اشباع می کند. این نوع چربی برای درمان سرطان بکار می رود.، به علاوه در پوست نفوذ و به عنوان محرک ایمنی عمل می کند. این نوع چربی تا کنون در جگر کوسه ماهی استخراج می شده است. در بخش روغن تاج خروس اشکال ویتامین E وجود دارد که باعث پایین آمدن کلسترول می شود. روغن تاج خروس برای درمان بیماریهای توموری، تصلب شرائین و سفتی بافتها، کارکرد نامناسب مغز و سیستم گردش خون محیطی، نقض ایمنی، بیماریهای زنان، بیماریهای پوستی، معده و جگر، جراحات، کوفتگیها و زخمهای بدن بر اثر بدخوابی، زخم معده، کمبود ویتامین و جلوگیری از بروز بیماریها بکار می رود.

علوفه ای از نوع تاج خروس:

گیاه تاج خروس که مقدار زیادی محصول را در یک دوره زمانی کوتاه تولید می کند می تواند به عنوان یک محصول علوفه ای برای حیوانات اهلی مورد استفاده قرار گیرد. تاج خروس می تواند به صورت علف خشک یا سیلو برداشت شود. تغذیه علوفه تاج خروس عملکرد خوب توسط نشخوارکنندگان  را نشان می دهد. البته پتانسیل تاج خروس به عنوان علوفه به طور کامل آزمایش نشده است و بیشتر بررسیها به استفاده انسانی آن بصورت دانه و سبزی پرداخته است اما بطور کلی برخی گونه های آن به خاطر محتوای پروتئین بالا، سلولز پایین و نبود مواد سمی در بخشهای رویشی مورد توجه قرار گرفته اند. ارزش تغذیه ای علوفه تاج خروس معمولا از لحاظ الیاف، لیگنین و قابلیت هضم ماده خشک از علوفه ای مورد استفاده فعلی بهتر است.داده های محصول و ترکیبات شیمیایی و ارزش غذایی تاج خروس علوفه ای تاکنون پتانسیل بالای آن برای غذای دام را نشان می دهد.

 


» مجتبی رجب پور و رضا نوروزی
»» نظرات دیگران ( نظر)

<      1   2      

لیست کل یادداشت های وبلاگ
مواد و روش های کنترل فرسایش تپه
برداشت نی برای خمیر کاغذ : به حداقل رساندن فرسایش بادی
بیابان زایی و بیابان زدایی
شاحص های مهم بیابان زایی از منظر آب
دعوت به همکاری
بنام خالق طبیعت
[عناوین آرشیوشده]
 RSS 
 Atom 

بازدیدهای امروز: 12  بازدید
بازدیدهای دیروز: 2  بازدید
مجموع بازدیدها: 528093  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری
مدیر وبلاگ : مجتبی رجب پور و رضا نوروزی[347]
نویسندگان وبلاگ :
مجتبی رجب پور
مجتبی رجب پور (@)[0]


» پیوندهای روزانه «
» لینک دوستان من «
مقالات بیابان زایی
مرتع وآبخیزداری 84 دانشگاه زابل
معرفی گیاهان دارویی
عکس گیاهان
بیابان
لینکهای هیدرولوژی یاهو ( سایت خارجی )
آموزش arcview [1]
انجمن آبخیزداران امریکا (سایت خارجی )
آموزش سیستم اطلاعات جامع زمین و آب(ILWIS)
حوزه های آبخیز ایران
مجموعه قوانین و مقررات در منابع طبیعی
سازمان هوا شناسی
وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری
کمیته ملی سدهای بزرگ ایران
لینکهای آبخیزداری (سایت خارجی ) [1]
دانلود راهنمای سیستم موقعیت جهانی
دانلود راهنمای فارسی HEC-HMS
( دانلود )آشنائی با IDRISI
سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری
ابرارهای محاسبات انلاین ایران هیدرولوژی
مرجع کامل سدهای ایران
باغهای گیاهشناسی
اداره و مدیریت آبخیز داری (سایت خارجی)
گروه مدیریت آبخیز داری(سایت خارجی)
مهندسی مرتع وآبخیزداری دانشگاه یزد
مقالات مختلف زمین شناسی در انجمن زمین شناسان ایران
مراتع ،مجلات خارجی از جامعه مرتع داران
نقشه زمین لرزه ها(انگلیسی)
سنگهای دوران های مختلف زمین شناسی ایران
ویژگی های استان مازندران
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری،پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرا
موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه کشور
دانلود فایل نقشه زمین شناسی حوزه نهبندان برای پروژه مرتع 82
مقاله رفتارنگاری سد کرخه با استفاده از روش ابزار دقیق
شیراز بهشت ایران-گالری عکس شیراز
ورودی های 84 منابع طبیعی دانشگاه تهران
انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشگاه زابل
موسسه گیاهان دارویی زاگرس
سنجش از دور
شبکه علمی کشاورزی و منابع طبیعی ایران(بزرگترین شبکه علمی الکترون
منابع طبیعی تیران وکرون
» لوگوی دوستان من «

















» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
مرتعداری
مقاله مرتعداری
گیاه شناسی
گیاهان مرتعی
مقاله گیاهان مرتعی(انگلیسی pdf)
گیاهان دارویی
علف هرز
صحرا
کویر
گیاهان مناطق کویری
حیوانات مناطق کویری
بادهای مناطق کویری
منطقه خشک
بیابان
آبخیزداری
حوزه آبخیز
مقاله آبخیزداری
مقالات خارجی آبخیزداری
پروژه آبخیزداری
طراحی سد
سد خاکی
سد سنگ چین
سد سنگ و ساروج
سد کنترلی
سد خشکه چین
سد مصالح بنایی
سد سنگچین ملات دار
سد سنگریزه ای
سدهای زیر زمینی
فیلم های مربوط به سد سازی :(WMV)
کتاب توسعه پروژه های آبخیزداری هند
کتابی در مورد عملکرد و تدابیر مدیریتی حاشیه رودخانه
بند سنگی
بند سنگریزه ای
بند چوبی
بند چپری
بند گابیونی
طبقه بندی گالی ها
خندق
چکدم ها
بانکت
سیل
عکس انواع فرسایش
فرسایش بادی
فرسایش بادی (مقاله انگلیسی)
فرسایش خندقی
فرسایش ورقه ای ( سطحی)
فرسایش تونلی
فرسایش کناری
فرسایش شیاری
خاک شناسی
حفاظت خاک(englishمقاله)
حفاظت خاک
حفاظت خاک(فارسی)
بافت خاک
خشکسالی
سنجش از دور
رابطه دام ومرتع
احداث بادشکن زنده
. جنگلهای استوایی
آب زیرزمینی
سوالات کارشناسی ارشد
سوالات کارشناسی ارشد خاکهای خشک و نیمه خشک
سیستم اطلاعات جغرافیایی ( gis )
معرفی کتاب های تخصصی
روش بررسی پوشش گیاهی و خاک از طریق TASSELED CAP TRANSFORMATION (
آموزش ویندوز XP
ilwis وپردازش تصو یر
آموزش power point
آموزش word
آموزش Excel2000
نرم افزار سورفور
مقالات انگلیسی
جستجو در اینترنت
مقالات علمی تخصصی در پایه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
عکس های ماهواره ای
GPS
دشت کویر
جامعه شناسی
مقالات حفاظت خاک برای دانلود
شیب
چگونگی تدوین مقالات
arc gis
رابطه آبخیز و بیابان
ظرفیت مزرعه(English-pdf)
گسل
کلوت
چیزهای بی ربط
خاکهای آلی
معرفی رشته مرتع و آبخیزداری
پایا نامه محمدرضا اختصاصی
هیدرولوژی
چین ها
انواع سرریز ها(انگلیسی)
فاصله بین کاشت در گیاهان مختلف
مجموعه مقالات سمینارها و کنفرانس‌های داخلی
کتاب داده های فرسایش پذیری خاک در مدل جهانی WEPP
کتاب عملیات و راهبردهای کشت
سولات ارشد فرسایش خاک
» اشتراک در خبرنامه «
 
وبلاگ تخصصی مهندسین مرتع و آبخیزداری
رتبه سنج گوگل وضعیت یاهو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:آدرس سایت فیلتر شده
:نوع فیلتر





فیلتر شکن